dnes je Streda - 26. jún 2024 - Adriana | zajtra Ladislav, Ladislava

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Apocalyptica - koncert v Prešove (aj s rozhovorom)

Pred slušne zaplneným hľadiskom prešovského amfiteátra, kde mohlo byť vyše štyroch tisícok ľudí, predviedla svoje umenie fínska štvorica Apocalyptica. Štyria hráči na violončelá spustili šou, za ktorú by sa nemusela hanbiť žiadna metalová formácia.

Keď sme sa na tlačovke, ktorá sa konala v Platane, členov formácie Apocalyptica spýtali, či je pravda, že sú tvrdší než Metallica, Eicca Toppinen odvetil: „Sme tvrdší ako peklo.“ Na novinársku otázku, či meno Apocalyptica vyjadruje ich životnú filozofiu, zas odpovedal, že nie, no ďalší violončelista Antero Manninen doplnil, že „možno filozofiu na javisku“. Čo to znamená? „Uvidíte,“ podotkol Eicca a mal pravdu.

Apocalyptica zahrala viacero kúskov od ich vzorov - kapely Metallica. Nechýbali skladby ako Creeping Death, Enter Sendman, ktorú zahrali ako prvý prídavok, či Masters Of Puppets, ktorou ukončili predprídavkovú časť vystúpenia. „Zahráme vám aj niečo pekné,“ uviedol Eicca Toppinen pieseň Nothing Else Matter, pri skladbe One si zas Antero Manninen vypomohol slovnou hračkou - „One of the greatests songs - One (jedna z najkrajších piesní - One). Z pódia odznelo i The Unforgiven, dve piesne od Sepultury, jedna od „fucking Slayer“, ale napríklad aj vlastná kompozícia Apocalyptiky z novej platne Cult.

Apocalyptica sa v Prešove predstavila v trochu zvláštnej zostave. Ako je známe, pred časom došlo v kapele ku zmene, keď Pavva Lötjönen vystriedal Perttu Kivilaakso. Keďže si však ďalší člen Apocalyptici Max Lilja zlomil ruku, prišiel na Slovensko len na výlet, pozrieť si koncert z tej druhej strany a na pódiu ho nahradil staronový člen Paavo Lötjönen. Ten bol, mimochodom, oblečený v smokingu a ako jediný z hudobníkov ani raz nevstal zo stoličky. Zato jeho kolegovia vstávali často, Perttu Kivilaakso zašiel až k divákom a Eiccovi Toppinenenovi sa dokonca podarilo spadnúť z pódia. Našťastie vyviazol bez zranenia. Mimochodom, aj Maxovi sa podarilo zlomiť ruku práve pri hre.

„Violončelo vydrží všetko,“ tvrdil na tlačovke Eicca a dodal, že počas koncertu zničia niekedy dve, inokedy i päť strún. Dokonca, podľa Maxových slov, občas nástroje aj rozbíjajú. Používa Apocalyptica historické nástroje? „Nie, už nikdy viac,“ podotkol usmievavý Eicca.

Nový člen Apocalyptiky Perttu Kivilaakso vyzeral na tlačovke neškodne. Skromne sedel, popíjal pivo a novinárom povedal, že hrá vo filharmónii. Na pódiu však bol najväčším exhibicionistom, hotový uragán energie.

Apocalyptica začala hrávať v roku 1993. Začínala výlučne cover-verziami od Metallicy, zato však zahranými svojským spôsobom. Dnes je známa po celom svete a na svojom konte má tri albumy. Na otázku, ako vznikla myšlienka hrávať na violončelá metalovú hudbu, Max odvetil len: „Sme violončelisti“.

Kedysi spieval Jiří Schelinger text Františka Ringa Čecha o tom, že je bubeník, ale jeho dievčaťu sa to nepáči, preto presedlal na violončelo. Ringo sa však šialene mýlil, pretože Apocalyptica, aj bez bicích, ukázala v Prešove, čo je to tvrdosť a rýchlosť, skrátka poriadny „nárez“.

Apocalyptica má slovenské publikum skutočne rada, veď ako tvrdí Eicca, „keď hráme v Nemecku, sú to v podstate klubové koncerty. Pre 1500-2000 ľudí. Tu na nás prídu tri, štyri tisícky ľudí, čo je skvelé“.

Prešovské publikum ocenilo fínske kvarteto aj záverečnými standing-ovations, v publiku nechýbala ani fínska vlajka.

Po tom, čo členovia Apocalyptici natočili svoju prvú skladbu s ľudským hlasom (naspievala ju Sandra Nasicová zo skupiny Guano Apes), sa objavili informácie o spolupráci so speváčkou s Björk a Mikeom Pattonom známym zo zoskupenia Faith No More. Apocalyptica však tieto informácie vyvrátila. Jej členovia však nevylúčili ďalšiu spoluprácu s ich fínskymi kolegami Waltarti: „Spolupracujeme, hrali sme na ich albume v dvoch alebo troch skladbách. Do budúcnosti neviem. Kärtsy Hatakka z Waltari pre nás napísal nejakú hudbu, ešte na album Cult.“

Novinári boli zvedaví aj na to, čo hovoria učitelia na ich produkciu. „Niektorým klasickým hudobníkom sa naša hudba páči, no ďalší nerozumejú našej muzike, je to však ich problém,“ povedal Max Lilja.

Na koncertoch Apocalyptica využíva iba svoje štyri violončelá, hudobný podklad s využitím sequencerov zaznel len zriedka, napríklad na začiatku šou. Práca v štúdiu je však čosi iné. „Je to možno 60 violončiel,“ povedal Eicca Toppinen a dodal, že je mixovanie toľkých nástrojov býva problematické.
Uviedol tiež, že pri nahrávaní albumu Cult využili viacero efektov, ale aj ďalších nástrojov ako tympany, či perkusie. „Využívame aj efekty syntetizátorov, lebo vzniká zaujímavý kontrast medzi ručne tvoreným soundom a počítačmi, ale prím hrajú violončelá.“

Na otázku, či by si Apocalyptica chcela zahrať niečo také ako nedávno Metallica so symfonickým orchestrom, odpovedal Eicca s úsmevom: „Prečo nie?“ Pri otázke týkajúcej sa husľovej virtuózky Vanessy Mae sa však zatváril skôr kyslo a poznamenal: „Možno je dobrá popová hviezda. No nijako sa nedá porovnávať Vanessa Mae a Apocalyptica, je to niečo úplne iné.“
Inak, Apocalyptica vyzerá byť veselá kopa a ich odpovede na tlačovke zrejme nemožno brať doslova. Napríklad Max Lilja tvrdil, že Apocalyptica nikdy nebude hrať klasickú hudbu. Jeho „nikdy“ nemalo dlhú životnosť, keďže Apocalyptica ukončila svoj prešovský koncert Griegom, ktorého venovala „náhradníkovi“ Paavovi Lötjönenovi.

Vráťme sa na ešte na chvíľu k samotnému koncertu. Predskokani Chiki Liki Tu-a a Neuropa vystúpili o niečo skôr, než bolo pôvodne plánované. Vo svojom žánri patria medzi špičku, ale k Apocalyptice by sa skôr hodilo čosi iné, tvrdšie. Na koncerte sa objavili skôr kvôli kamarátskemu vzťahu s organizátormi, než kvôli svojej muzike. Aj keď na druhej strane, Neuropa je dostatočne pestrá muzika a Chiki Liki Tu-a nemajú na domácej pôde čo pokaziť. V Banskej Bystrici vystúpili pred Apocalypticou Abstract a maďarskí Másfél. Práve posledne menovaní sú ideálnym zoskupením pred Apocalypticu, Prešovčania si ich však nedávno mohli vychutnať lepšie, ako jedných z headlinerov festivalu na „Marakani“.

(júl 2001)

Článok Apocalyptica chce byť orchestrom plným idiotov nájdete na:
http://www.pis.sk/clanok.php3?id=627

Viac fotografií nájdete na týchto linkách -
Koncert (ČB):
http://www.stenly.sk/?c=12&id=12

Koncert (farba):
http://www.stenly.sk/?c=12&id=13

Tlačovka:
http://www.stenly.sk/?c=12&id=11

 
30.11.2001 | Pridal: Michal Frank | Reportáže | čítané: 19096 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS