dnes je Štvrtok - 28. marec 2024 - Soňa | zajtra Miroslav

20 rokov Strechy: Recenzie na Punk Rock Made In Slovakia vol. II

Výberovka Punk Rock Made In Slovakia vol. 2, ktorá vyšla na kompaktoch i kazetách v roku 2001, vzbudila solídny ohlas. Dnes je tento album nenávratne vypredaný. Strecha na ňom mala zastúpenie v podobe piesne Všetko je zelené. O tejto kompilácie vyšlo v médiách viacero článkov, anotácií a recenzií.

Punk Rock Made In Slovakia vol. 2
Universal Music 2001

Leto sa dá tráviť aj iným spôsobom, napríklad na riadnych čundroch, na ktorých si nájde svoje miesto druhá výberovka mapujúca slovenskú punkovú hudbu. Dvojka sa zamerala skôr na mladšiu vlnu kapiel, takže okrem klasiky ako Zóna A a Ex Tip sú na albume zaradené aj hardcorové skupiny. Kompilácia slovenského punku je ojedinelým pokusom zachytiť zachované nahrávky, live z koncertov alebo „demáče“ kapiel, z ktorých mnohé už ani neexistujú. Na produkt jedného z majors vydavateľstiev odmietli byť zaradené kapely, ktorým je pôvodná idea punku ako rebélie proti systému ešte vlastná.
SME, 2. 7. 2001

Slovenský punk predsa len nie je mŕtvy

Keď minulý rok vyšiel prvý výberový album s názvom Punk rock - Made in Slovakia, producent tejto encyklopedickej hudobnej zbierky Vlado Lamoš sa netajil, že má v pláne v tomto smere pokračovať a poslucháčom ponúknuť aj ďalšiu dávku. Číslo dva na seba nedalo dlho čakať a je tu ďalší album. Pokiaľ "jednotka" mapovala úplné začiatky punk rocku na Slovensku ešte v časoch bývalého režimu, keď "punkeri" boli rebelujúcimi divochmi, na dvojke sa objavujú známe i takmer neznáme a epizódne skupiny, ktoré často neprekročili svoj tieň a zanikli rovnako rýchlo, ako vznikali na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Album predstavuje dvadsaťpäť skladieb od rovnakého počtu skupín, z ktorých najznámejšie sú kapely Ex tip a Zóna A. Skupiny Začiatok konca a Sitňan majú na výbere po dve skladby. Toto CD trvá sedemdesiatpäť minút a vyšlo vo vydavateľstve Universal.
Národná obroda, 17. júl 2001

Punk predsa nezomrel
+++
Punk rock made in Slovakia, Universal Music, 2001

Možno o tom polemizovať donekonečna. Kde sú hranice punku? Pre niekoho je to jasné - punkeri sú ľudia, ktorí absolútne prebrali princípy životného štýlu nezávislých ľudí z undergroundu. Nespreneverovať sa ničomu, najmä nie peniazom, veľkým vydavateľstvám, komerčným médiám. Na opačnom póle predstáv o poriadnych pankáčoch sú dnešnou slovenskou mládežou takí zbožňovaní chlapci z Iné kafe. Naozaj, súčasní -nástnici možno ani netušia, že čosi ako punk existovalo aj pred Vratkom...

Vlado "Lamo" Lamoš vie o tom svoje. Zostavovateľ a autor projektu prvej časti kompilácie slovenského punku a punkrocku si bol vedomý, že ignorovať neopunkové fenomény na čele s Iné kafe sa pri tomto výbere nedá a že už aj tak maličký slovenský hudobný piesoček deliť na ešte miniatúrnejšie skupinky je smiešne. A tak ortodoxných punkerov pomiešal s kapelami, vystupujúcimi na Slávikoch a preberajúcimi za veľké vydavateľské domy zlaté albumy.

Samozrejme, mnohí sa urazili. No na výberovke bolo sympatické práve to, že nebola zahľadená do seba, nesnažila sa zadefinovať hranice medzi nezadefinovateľným. Zostavovateľ sa netvári, že má absolútne právo rozhodovať o tom, čo je pravý punk a čo už nie. Napokon, tá odporne komerčná neopunková vlna zasiahla aj Ameriku a vypľula niekoľko príjemných kapiel. Tak prečo silou-mocou chcieť kráčať proti dobe?.. .

Punk rock made in Slovakia, vol. 2 - čiže pokračovanie výberu toho najpozoruhodnejšieho, čo sa za tie roky premlelo v punkovej a punkrockovej muzike, sa opäť snaží prekračovať hranice a možno mnohých prekvapí. Prinajmenšom tých, čo majú o slovenskom punku jednoznačnú predstavu: punk, to boli Ex Tip, potom Zóna A, Davová psychóza, Slobodná Európa a potom? Potom asi zomrel. Vlado Lamoš poslucháčov, (ale možno aj seba) s touto výberovkou presvedčil, že je to celkom inak.
Punkrockovú scénu vykresľuje tento album ako nesmierne košatú, dnes už trojgeneračnú muzikantskú výpoveď. Sú tu kapely z dôb socializmu, keď bolo ešte pankáčom dobre, pretože boli strážení na koncertoch eštebákmi, v horšom aj zatýkaní, sú tu muzikanti, ktorí sa po priekopníkoch slovenského punku vyrojili v 80. rokoch predsa len dýchateľnejšej atmosféry, no kto si myslí, že niekedy na prelome 80. a 90. rokov punk iba odumieral, pre neho bude toto cédečko rozhodne zaujímavým materiálom.

Lamo na tejto kompilácii stavil na mladé kapely 90. rokov, ktoré napriek všetkým súčasným žánrom ďalej mastili a mastia punkrock, či hardcore. Je ich po celom Slovensku veľa, len ich tak nevidno ako mediálne hviezdy. Sú skôr zalezené v podzemí a len potvrdzujú Lamošove slová: punk nikdy nezomrel, len sa z neho stal underground.
Alexandra Tinková, Pravda, 17. 8. 2001

Punková smršť číslo 2

Keď dal minulý rok hudobný publicista Vlado , ,Lamo“ Lamoš dokopy výberovku Punk Rock Made In Slovakia, bol to tak trochu experiment. Ohlas zo strany fanúšikov slovenskej trojakordovej muziky však bol viac než slušný, a tak je tohtoročné vydanie Punk Rocku Made In Slovakia Vol. 2. (Universal Music, 2001) logickým pokračovaním úspešne načatej série. Koniec koncov, naše luhy a háje sú na rôzne odnože punku mimoriadne bohaté, ba dokonca samotní bratia Česi nám tradíciu tejto hudby závidia.

Kým v prvej kompilácii boli aj zástupcovia komerčných odrôd punku, tentoraz dal Lamoš prednosť predovšetkým mediálne menej známym skupinám. Historický exkurz začína v roku 1983, keď Paradox natočil skladbu Počítač, a končí sa nahrávkami z posledných mesiacov. Vo všeobecnosti sú však najviac zastúpené nahrávky z posledných piatich rokov.

Ťažko hovoriť o ozdobách tejto kompilácie, ale za overené veličiny tu spievajú chlapci zo Zóny A (Útek z reality - live) či Ex tipu (Choďte preč - live), zo 75 minútového prúdu rýchlej hudby však nevybočujú ani skladby kapiel Začiatok konca (Poď sa baviť, Vojna politikov), Sitňan (Bohyňa, Všetko čo mám rád), Dimenzia X (Herostratos, Čistá lož), Eva Braun (Kat názoru), Tri groše (Rakety).

Ak ste si zamilovali kompiláciu z minulého roku, táto by vo vašej diskografii tiež nemala chýbať. K jej plusom patrí opäť aj prehľadné sprievodné slovo v booklete. Ak bude Lamoš pokračovať v načatej tradícii aj nasledujúce roky, budeme môcť smelo hovoriť o záslužnej činnosti.

www.markiza.sk , recenzia, 11. 7. 2001, 12:56, Juraj Ágh

CD pre sluchovo postihnutých

Budem sa modliť, aby sa vám do rúk nedostala výberovka punkovej a rockovej hudby so stupidným názvom "Punk Rock Made In Slovakia vol. 2". Jednoducho a výštižne povedané, toto CD by mali predávať len sluchovo postihnutým. Nie že by som nemala rada punk či rock, to nie, ale toto CD ma pochovalo.

Nachádza sa na ňom 25 songov slovenských punkových a možno aj rockových skupín. Celkom pekne číslo, ale to je asi tak všetko. Obal tohoto skvostu je tak amatérsky, že by som si ho v predajni s CD-ečkami vôbec nevšimla. Verím, že po vypočutí, ani nekúpila. Na obale prevláda zelená farba. O zelenej farbe sa hovorí, že je upokojujúca, ale po prežití tohto punkovo-rockového smetia, by vás neupokojilo ani pozeranie na ekonomické ukazovatele Nemeckej republiky. Okrem zelenej farby je na obale aj veselá modrá a nachádzajú sa na ňom aj koláže z výstrižkov
článkov z novín. Hrôza a des.

Čo by to bol za obal, keby neobsahoval aj nejaké tie informácie. Tento obsahuje krátky pokec o skupinách a pár photos.

Začiatok konca, Sitňan, Zónu A, Dimenzia X, Zaí, Eva Braun, n.d.e. , Ex tip, Tri groše, So Sad Butterfly, Paradox, Happy Cocks, Márna snaha, Strecha, p. b. o. , Container, Tlak, b. s. c. , dph, Šibenica, Atelier 11 či Na 3 to to sú mená skupín, ktoré sa nachádzajú na tejto výberovke. Z dvadsiatich piatich piesní som si dokázala vypočuť len dvanásť. Verím a dúfam, že sa mi zvyšných trinásť nepodarí počuť v najbližšom čase. Bolo to zlé, keby len zlé, bolo to príšerné. Po desiatich minútach počúvania som mala pocit, že ide tá istá pieseň. Ako jeden známy a skúsený harcovník hovorí, existuje len jedna punková skupina a to Sex Pistols, pre moju maličkosť aj The Clash. Ale inak sa úplne stotožňujem s jeho názorom.

Možno keď si človek niečo vypije alebo si zafajčí niečo na povzbudenie sebavedomia, tak sa mu potom začne páčiť všetko, to znamená, že aj "Punk Rock Made In Slovakia vol. 2". Nebudem však až taká pesimistická, a pozriem sa na vec z tej lepšej stránky. Okrem toho že nákupom tohoto nosiča získate rezervný obal na CD, dostane zároveň aj CD pod váš obľúbený hrnček na kávu v prací či doma. Iné využitie tu v tomto prípade už nevidím.

A predsa, zistila som ešte jednu veľmi zaujímavú vec. Ak máte radi sado-maso, tak vám v tom prípade vrelo odporúčam toto CD, pretože hudba, ktorá sa na ňom nachádza vám na 100% spríjemní chvíle strávené pri mučení vašich najbližších, svokry či "milovanej" susedky. A možno ho použiť aj na vyplašenie nečakanej návštevy či otravného ctiteľa.

www.koxo.sk, autor: Postel, 13.08.2001

No i mamy kolejną składankę naszych południowych sąsiadów, udowadniająca , że Słowacy nie gęsi , też swojego punka maja!!! . Okładka niemalże identyczna jak u poprzedniczki, czyli zlepek artykułów prasowych informujących nas o "naporze divakov" czy innych "punkrockowych skupinach" :)). Tylko kolor bardziej zielonkawy. Jeśli chodzi o zawartość muzyczną to mamy tu przegląd Słowackiej sceny od weteranów sceny EX TIP (gdzie jeden z gitarzystów jest wyraźnie zafascynowany image a'la Gorge Michael Anno domini 87:), do powstałej przed dwoma laty NA 3 TO. Muzyka to przede wszystkim melodyjna odmiana punka na dobrym, aczkolwiek nie powalającym na kolana poziomie. Oprócz wyżej wymienionych grup, mamy jeszcze z bardziej znanych : Slobodna Europa czy Zona A. Ponad to: Paradox, Travex, Problem 5, Tlak , Tri Grose, Marna Snaha, Konca, Zacatok, Dimenzia X, Strecha, Container, Sitnan, Sibenica, B. S. C (Bratislavskie sacie komando:), słowacka Eva Braun, DPH grupa dość kontrowersyjna jak można wyczytać z wkładki: "skupiny voci a punkerom-asocialom sa DPH nevyhne oznaceniu "fasisticka" a naopak zo strany neonacistov "anarchisticka". No z dziennikarskiego obowiązku wymienię resztę zespołów: so Sad Butterfly, P. B. O, N. D. E, Happy cocks (chyba najfajniejsza kapela) i Atellier 11. Ogólnie kasetka niezła chłopaki mają w sobie moc punk-rocka, a to chyba najważniesze!!!

Aj keď od vzniku tohoto albumu uplynulo už vyše roka, mnohí punkoví priaznivci si ho chvália, no mnohí ho ešte nepoznajú. Ide o výberové CD, na ktorom sú vačšinou amatérske punkové kapely, mnohé dnes už neexistujúce. Výberovka obsahuje 25 piesní a produkoval ju Vlado „Lamo“ Lamoš.

CD otvára oi – punková formácia ZAČIATOK KONCA. Neviem, čím si zaslúžili, že otvárajú túto výberovku. Na úvod by mal ísť hit a ich pieseň tieto kritériá rozhodne nemá. Často preceňovaná je aj kapela SITŇAN. Na skladbu „Bohyňa“ natočili aj videoklip, často koncertujú, ale ak sa má týmto smerom uberať slovenský punk, tak nás nečaká slávna budúcnosť. Nasleduje stará dobrá ZÓNA A, po nej bratislavká DIMENZIA X a ZAI s hitom „Sme takí ako vy“. Skutočne neviem, čo robia na tejto výberovke kapely ako EVA BRAUN, NA3TO či ATELIER 11, ktoré majú s punkom spoločné akurát elektrické gitary. Miesto nich mohli mať na albume viac piesní výborné kapely ako TLAK, DPH alebo TRI GROŠE.

Tak, ako na každej výberovke, aj na tejto striedajú lepšie skladby horšie, výborné striedajú zlé. Toto CD je však nesporne veľmi dobrým prehľadom toho, čo v súčasnosti máme na slovenskej punkovej scéne. Je pravdou, že tam mnohé kapely chýbajú, avšak niektoré doplácajú na svoju neschopnosť natočiť čo i len jedinú demonahrávku, s ktorou by sa mohli prezentovať... Ozývajú sa však aj nespokojné hlasy „ortodoxných“ punkerov, vraj toto CD je absolútna komercia a komerčná je každá kapela, ktorá je na ňom zúčastnená. Málokto z nich vie, že kapely nemajú z toho ani korunu. Toto je pre nich vynikajúca forma prezentácie. Ako inak sa majú zviditeľniť ? Že prídu hrať do zadymenej krčmy ? O tomto punk nie je...

Na punkovom výbere zastúpená aj Strecha

Na nedávnej výberovke Punk Rock Made In Slovakia Vol. II, ktorú vydal Universal Music, sa objavila aj kedysi známa prešovská punková kapela Strecha a jej skladba Všetko je zelené. Táto skladba vznikla ešte v roku 1992 a Strecha ju natočila v januári 1994 na rovnomenné demo.

V rovnakej verzii sa objavila po takmer desiatich rokoch aj na spomínanom výberovom CD Universalu, pričom ide o vôbec prvý oficiálny nosič Strechy. Okrem tejto kapely sa na kompilácii nachádzajú aj formácie ako Zóna A, Ex Tip, Paradox, Tlak, Dimenzia X, Eva Braun, Tri groše, So Sad Butterfly, Márna snaha, P. B. O. , Container, Sitňan, či Šibenica.
V booklete cédečka Punk Rock Made In Slovakia Vol. II je uvedené, že Strecha hlási svoj návrat na hudobnú scénu. Je to však asi zložitejšie...

V roku 1999 sa tejto formácii podaril úspešný comebackový koncert v rámci prešovskej Rockovej ligy. Odvtedy však vystúpila už len raz. Gitarista a spevák skupiny Marián Kolozsy, ktorý v súčasnosti nahráva v štúdiu niekoľko skladieb s kapelou Gagas, prezradil len toľko, že návrat Strechy je „otvorenou záležitosťou“.

Súčasnú Strechu totiž tvorí len on sám, keďže druhý líder a zakladajúci člen, bubeník Pavel Kernaševič je momentálne v Austrálii a bývalí spoluhráči sa vydali svojou cestou.

Prostredníctvom e-mailu sme preto oslovili priamo Pavla Kernaševiča. Prvá otázka nemohla smerovať na nič iné, než na ešte stále čerstvé cédečko Punk Rock Made In Slovakia Vol. II. „Áno, viem o tom, že tá kompilačka vyšla. Dostalo sa to cez starých fanúšikov až ku mne do Austrálie. Je to super, potešilo ma to a verím, že na slovenskej scéne Strecha bude mať ešte čo povedať, “ optimisticky nám napísal Pavel.

Aj keď je, ako sme spomenuli, na CD avizovaný návrat Strechy, bubeník a zakladajúci člen je v zahraničí. Ako to s ním teda bude pri prípadnom comebacku kapely?

„V dohľadnom čase, kým nebudeme viac slávny a bohatý ako prešovský interpret Ivan Tásler a jeho I. M. T. Smile sa na Slovensko nechystám vrátiť, “ znela odpoveď.

Takže čo s tým? S návratom bubeníka na Slovensko to teda vyzerá byť biedne a ani Marián Kolozsy zatiaľ veľkú aktivitu nevyvíja. Pavla Kernaševiča, bez ktorého by nemohla byť Strecha Strechou, sme sa preto ešte opýtali, či kapela musí počkať na jeho návrat, alebo má jeho súhlas na to, aby si našla náhradníka na bubeníckom poste. „Samozrejme uvítam, keď kapela nájde nejakého vhodného náhradníka a urobí nejaké prachy, zároveň si ale chcem vyhradiť a držať svoje doživotné miesto v tejto nepochybne vynikajúcej kapele.“

Strecha začala hrať v roku 1991, keď boli jej členovia ešte na základnej škole, a skončila v roku 1996. Svojským imidžom sa kapela rýchlo dostala do povedomia ľudí, našla si svojich fanúšikov, ale i odporcov. Počas svojej existencie natočila jednu demokazetu, ktorej sa predalo vyše šesťsto kusov, prevažne v Českej republike a na Slovensku, ale aj v iných krajinách. Jej skladby sa tiež objavili na viacerých demokompiláciách vo svete. Strecha absolvovala mnoho koncertov po Slovensku, úspešne vystúpila i na Morave.

Prešovský informačný server, www.pis.sk, Frenky, 21. 8. 2001

Z Korzára:

(...) V roku 2001 vyšla na kompilácii Punk Rock Made In Slovakia Vol. 1, vydanej u Universal Music, pieseň Strechy Všetko je zelené.

(...) Na albume majú okrem PDP zastúpenie i Michalovčania KSS, ďalej kapely Hasiaci Prístroj, Šibenica, Davová psychóza a jej predchodkyňa Kóta 22, už neexistujúci Spray, potom P. E. B. , Sitňan, Morbid Pig či legendárna Zóna A. Na predchodcu kompilácie, minuloročné CD Punk Rock Made In Slovakia Vol. 2, si producent Vlado "Lamo" Lamoš vybral inú prešovskú kapelu - Strecha, s jej songom Všetko je zelené.
Mimochodom, obe kapely sa predstavia na spoločnom trojkoncerte (tretím zoskupením je Saprophyte), ktorý bude túto sobotu o 19.30 hod. v novom prešovskom klube Plastik na Sídlisku III.

(...) Po desiatich rokoch od svojho vzniku a piatich od ukončenia činnosti sa dočkala prešovská punková formácia Strecha, ktorej pieseň Všetko je zelené sa objavila na kompilačnom cédečku Punk Rock Made In Slovakia Vol. II. Na pódiá sa však táto kontroverzná skupina (zatiaľ) nevrátila.

V poradí druhý album zo série samplerov Punk Rock Made In Slovakia nadväzuje žánrovo na mapovanie tuzemských punkových skupín a so svojim minuloročným predchodcom chronologicky zahŕňa spolu už tridsaťsedem formácií z celého Slovenska. Majiteľ spomínanej 25-pesničkovej kompilácie tak dostáva do rúk unikátny obsah raritných nahrávok dvadsaťdva legendárnych, no i menej známych skupín, ktoré stelesňujú to najlepšie. Novinkou je aj niekoľko live verzií pesničiek dnes už uznávaných kapiel, ako Zóna A, Ex Tip, Tlak a jedinečná nahrávka "Sme takí ako vy", ktorú nahrali známi bratislavskí rockoví muzikanti pod hlavičkou ZAI. Unikátnosť albumu Punk Rock Made In Slovakia vol.2 zaručuje aj takmer 75 minútový záznam kvalitných tuzemských súborov s prestávkami medzi skladbami v dĺžke trvania jedna sekunda. Krst albumu sa tak ako minulý rok uskutoční v Galérii Duna 28. 6. o 19:30. Krstným otcom bude tentokrát spoluzakladateľ, basgitarista a spevák prvej punk rockovej skupiny na Slovensku, Miki Mikušek (Mikuška - pozn. Strecha) z Ex Tipu.
supermusic.sk, B. S. C. , jún 2001

Prešovská kapela STRECHA vznikla v roku 1991 a fungovala v rôznych zostavách do roku 1996 . Formácia odohrala niekoľko koncertov , prevažne na východnom Slovensku , úspešne však hrala aj na Morave V roku 1994 vyšlo demo Všetko je zelené , skupina sa objavila na siedmich demokompiláciách a nahrala niekoľko demonahrávok . Pompézny návrat kapely na pódiá sa uskutočnil v marci 1999 na Rockovej lige a comeback na hudobnú scénu je avízovaný od mája 2001.
[I][booklet k CD Punk Rock Made In Slovakia Vol. 2, Vlado „Lamo“ Lamos, 2001, zdroj: www.punkrock.szm.sk][I]

18.3.2011 | Pridal: Michal Frank | Recenzie | čítané: 8158 krát | Zdieľať |