dnes je Štvrtok - 5. december 2024 - Oto | zajtra Mikuláš

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Adolf Snehuliak, Dušan Vlk, Vlas Tenec - tri pseudonymy

Tri netypické rozhovory so zaujímavými ľuďmi.

Adolf Snehuliak
Adolf Snehuliak
V lete (júli až september) 2024 som mal v Korzári niekoľko rozhovorov, ktoré zaujali pozornosť.

Najviac z nich zaujal (vyše stotisíc page views) rozhovor s Martinom, ktorý si na facebooku hovorí Adolf Snehuliak. Ďalší respondent sa volá Denis Klučarovský, ale fanúšikovia ho poznajú pod menom Dušan Vlk. Patrí medzi najznámejších a najúspešnejších predstaviteľov alternatívneho hip-hopu a spolu s ním bol mojim respondentom aj jeho parťák Rudolf Sakáč aka Temný Rudo. Aktérom tretieho vybraného rozhovoru je Rasťo aka Vlas Tenec, ktorý – mimochodom – stál aj pri zrode tejto stránky frenky.sk. Hovoril nielen o svojom v podstate hudobnom projekte, ale aj o rôznych zaujímavostiach týkajúcich sa AI – umelej inteligencie.

Adolf Snehuliak

Najčítanejší z týchto rozhovorov atakoval stotisícovú čitateľskú hranicu.

Vyšiel pod titulkom: Strápnil Fica, naštval Huliaka, kritizuje Progresívne Slovensko. Kto je Adolf Snehuliak.

Link na celý tento rozhovor je tu: https://presov.korzar.sme.sk/c/23387096/strapnil-fica-nastval-huliaka-kritizuje-progresivne-slovensko-kto-je-adolf-snehuliak.html
(ďakujem za klik, zdieľanie, prípadne aj kúpu digitálneho predplatného, pomáhate tak slobodnej žurnalistike).

Čo sa v rozhovore dočítate?
• Ako sa dostal k internetovej satire,
• s ktorými politickými stranami ho spájajú,
• kto každý sleduje jeho profil,
• čo si myslí o Zomri,
• či by sám išiel do politiky,
• čo mu prekáža na súčasnej opozícii,
• ako sa dajú vyhrať voľby,
• prečo sa zastal Šimkovičovej,
• čo sú Majstrovstvá dezolé,
• prečo sú ľudia náchylní na dezinformácie,
• ako vidí budúcnosť Slovenska.

Adolf Snehuliak Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61552183386495

Ochutnávka rozhovoru:

„Vraj chceme zvyšovať DPH. Ja hovorím veľmi jasne, ja som odporcom zvyšovania DPH, “ hovorí Robert Fico zo Smeru na videu. Strih. „Pokiaľ ide o DPH, zavádzame základnú sadzbu DPH na 23 percent, “ hovorí ten istý Fico o niekoľko mesiacov neskôr, keď ako premiér ohlasuje zvýšenie dane z pridanej hodnoty.
Toto krátke video „dvoch rozdielnych Ficov“ sa objavilo na facebookovom profile Adolf Snehuliak a v priebehu troch dní dosiahlo vyše troch miliónov zhliadnutí.

S tvorcom tohto profilu sme sa už predtým dohodli na rozhovore. Je za ním ADOLF SNEHULIAK, 42-ročný Prešovčan Martin. Stretli sme sa osobne, jeho identitu poznáme a on ju ani netají. Nechce sa hrať na záhadného a hovorí, že nežijeme v Bielorusku a za svoje názory sa nehanbí, ale pre jeho sledovateľov je zaujímavejšie, keď pôsobí inkognito. Rozhodli sme sa preto jeho priezvisko nezverejniť.
Momentálne má sabatikal a viac času na cestovanie po svete, čo je jeho koníček, i tvorbu svojej stránky. Čoskoro sa však chystá ubrať plyn, po tom, čo sa zamestná.

Tvrdí, že stránka na Facebooku vznikla len tak zo žartu, ale uchytila sa a baví ho to. Sledujú a zdieľajú ju viaceré známe mená, komentujú rôzni politici. Niečo ako Zomri v malom. Na svojom profile so sarkazmom a iróniou zdieľa rôznych politikov i aktérov dezinformačnej scény. Vyhlásil aj Majstrovstvá dezolé 2024.
S „Adolfom Snehuliakom“ sme sa zhovárali o jeho satirickej stránke, ale aj o politike.

Váš pôvodný profil bol Dylan Obskuriak. Čo to bolo za stránku?

Kedysi existovala stránka, ktorá parodovala Romanu Tabák, volala sa Ramona Kabát. Prišlo mi to celkom vtipné, tak som si povedal, že skúsim niečo vybrať aj ja. Z toho panoptika, čo tam bolo, som si zvolil poslanca Milana Kuriaka, ktorý sa tiež preslávil všeličím. Trebárs dával ženám návod, ako sa v lete cudne obliekať. Skomoliť jeho meno nebolo ťažké: Milan - Dylan a Kuriak - Obskuriak, bola to obskurná postavička.
Založil som to pred Vianocami 2022, potom som cestoval na štvrť roka do zahraničia a veľmi som to tam neriešil. Keď som sa vrátil na Veľkú noc, tak som sa o nej bavil s kamošom a on povedal, že si ma pridá. Bol presne stý. Čiže za štyri mesiace tam bolo sto ľudí. Potom som mal čas, pridával som tam viac vecí. Išli voľby, takže sa toho dosť dialo a nejako sa to chytilo. Keď to končilo v októbri, bolo tam okolo päťtisíc ľudí. Už predtým som sa rozhodol pre zmenu mena stránky. Bol som jedným z tých, kto si už skôr všimol, že existuje postavička menom Rudolf Huliak.
Vyskočilo na mňa nejaké jeho video, hovorím si, čo je to za blázna a začal som ho sledovať. Keď sa s ním spojil Danko, tak som si vravel, že voľby sa budú lámať na SNS. Či sa do parlamentu dostane, alebo nie. A že presne ten Huliak môže doniesť tie rozhodujúce hlasy, ktoré to preklopia nad päť percent. Tak sa aj stalo.
Neskôr, keď navrhli Huliaka za ministra životného prostredia, zrazu každý na Slovensku zistil, že nejaký Huliak existuje a čo je to za človeka. Bolo mi jasné, že aj keď OĽaNO prejde, tak Kuriak neprejde a už dávnejšie som si vybral Huliaka, lebo je to unikát.
Z Rudolfa mi vyšiel Adolf, čo je kontroverzné, ale aj marketingovo zaujímavé a priezvisko som si dal Snehuliak.

Založili ste novú stránku. Prečo ste nepremenovali starú?

Lebo som už mal niekoľko výstrah od Facebooku a všelijaké obmedzenia. Jasne, keby som premenoval, všetci ľudia by mi tam ostali. No takmer polovica prešla. No nevedel som, ako to funguje, obe stránky som zakladal zo svojho účtu a obmedzenia boli na účte a aj tak tam ostali. No je to jedno, po voľbách vznikla nová stránka.
Začalo to exponenciálne rásť. Teraz je tam koľko ľudí?

Za posledné dva dni, po videu s Ficom, pribudlo skoro tisíc ľudí. Väčšinou pribúda tak 20 až 30 za deň. Koncom augusta som mal desaťtisíc sledovateľov, teraz je takmer 12 a pol tisíc.
Čo je s pôvodnou stránkou?

Pridávam tam veci, ale už len ako linky na novú.

Ozvali sa vám Milan Kuriak alebo Rudolf Huliak?

Priamo nie, lebo nevedia, kto som. Huliak na mňa párkrát reagoval, aj to pomohlo. Mal také videjká, asi dve - tri, kde hovoril, že je presvedčený, že som niekto, koho si najali „ľiberáľi“, asi PS, a som platený za to, aby som mu robil zle. On je o tom presvedčený, ale on je presvedčený o mnohých veciach.
Máte zo stránky nejaký reálny príjem?
Nemám. Celé to vzniklo ako fór. Hoci je to práca na plný úväzok. Teraz, kým mám čas, tak sa to dá, ale budem si musieť nájsť prácu, lebo bez príjmu sa nedá žiť, tým pádom budem musieť znížiť počet príspevkov.

Neuvažovali ste, že oslovíte kamarátov ako adminov, či je to čisto vaša aktivita?

Zatiaľ chcem, aby to bola len moja aktivita. Aj vďaka tomu prístupu, čo mám, to ľudí baví. Sledujem obdobné stránky a nechcem byť neskromný, ale asi som najrýchlejšie rastúca stránka z tých novovzniknutých. Boli aj rýchlejšie, napríklad keď zrušili Hoaxy a podvody od Davida Puchovského a on si založil nové, ale to je niečo iné.

Koľko hodín tým strávite? Veď to sa musíte prelúskať mnohými videami nielen z dezinformačnej scény.
Je to naozaj full time job. Desať, dvanásť hodín to bude. Ale je to zase také, že si pustím niečo ako podcast, hučí mi to a popritom robím niečo iné. Keď chcem spraviť minútové videjko z Harabina, tak si musím vypočuť rozhovor, ako tam tliacha hodinu nezmysly. Alebo si púšťam Braňa Závodského či víkendové politické relácie. Je toho veľa, podcastov je milión.

Neustále to počúvať, nerobí vám to zle?

Keby mi to robilo zle, tak to nepočúvam, ale plne rozumiem tomu, že ľudí ako ja musí byť absolútne minimum. Aj ľudia, čo ma sledujú, mi napíšu, že sú už z toho unavení a to sa dostávajú iba k zlomku vecí. Mňa to proste baví. Keby ma to nebavilo, ani nezakladám stránku. Našiel som sa v tom.
Je to ako v iných oblastiach života. Kedysi som hrával šach, tak dám také prirovnanie, ktoré som čítal. Slabému šachistovi sa zdá, že každá pozícia je rovnaká. Lepší šachista vidí v každej pozícii nové a nové možnosti a súvislosti.
Čiže čím hlbší máte prehľad, aj čo sa týka súkromia a zákulisia, lebo na sociálnych sieťach sa človek dozvie všeličo, aj konanie tých ľudí ti je zrozumiteľnejšie, predvídateľnejšie a viete si ho vysvetliť.
Napríklad Harabin chce niekoho vyprovokovať, nech ho dá na súd a vysúdi z neho peniaze. Je to jeho celoživotná taktika. Čím viac do toho človek vidí, tým viac ho to baví.

Vždy vás bavila politika?

Bavila ma vždy, ale čím som starší, tým ma baví viac. Posledných päť rokov intenzívne. Prispel k tomu aj covid, keď sme všetci sedeli doma, tak som začal vo veľkom počúvať podcasty a podobne. V tom čase som učil, bolo online vyučovanie a okrem toho množstvo času.

Celý rozhovor: https://presov.korzar.sme.sk/c/23387096/strapnil-fica-nastval-huliaka-kritizuje-progresivne-slovensko-kto-je-adolf-snehuliak.html

Dušan Vlk

Vo vláde máme nekompetentných ľudí, liečia si komplexy, vraví nová hiphopová ikona.
Dušan Vlk opisoval, že má strach, že krajina ide dozadu. A to bol optimistickejší než Temný Rudo.

Link na celý tento rozhovor je tu: https://presov.korzar.sme.sk/c/23366763/vo-vlade-mame-nekompetentnych-ludi-liecia-si-komplexy-vravi-nova-hiphopova-ikona.html
(ďakujem za klik, zdieľanie, prípadne aj kúpu digitálneho predplatného, pomáhate tak slobodnej žurnalistike).

Čo sa v rozhovore dočítate?
• Ako funguje kapela Dušan Vlk,
• prečo tvrdia, že treba spraviť emo rap opäť veľkým,
• o tom, že doma neboli prorokmi,
• prečo to vyšlo práve im,
• ako Fvck_Kvlt vykopol dvere pre túto scénu,
• čo si myslia o politickej situácii,
• ktorých interpretov majú radi.

Dušan Vlk Instagram: https://www.instagram.com/dusan_vlk/

Ochutnávka rozhovoru:

Predstavujú novú krv slovenského hip-hopu a alternatívu voči opozeraným tváram tejto scény. Formácia Dušan Vlk je čoraz populárnejšia medzi mladými ľuďmi. Jej frontmanmi sú 27-ročný Denis Klučerovský z Prešova, vystupujúci pod menom DUŠAN VLK a Rudolf Sakáč (28), pôvodom z Humenného, inak TEMNÝ RUDO.
Svoju popularitu potvrdil Dušan Vlk na tohtoročnom festivale Pohoda. Pred tisíckami ľudí odohral svoj koncert práve v stane, ktorý o pár hodín na to pri búrke spadol a celý festival organizátori zrušili. Nielen o hip-hopovej scéne, ale aj o svojich postojoch porozprávali Dušan Vlk (DV) a Temný Rudo (TR) pre Korzár.

Denis, vy ako interpret ste Dušan Vlk, ale zároveň pod týmto menom vystupujete ako kapela. Ako to teda je?

DV: Dušan Vlk som ja. Názov kapely sme si osvojili, lebo keď sme hrali niekde koncert a dostali bank na bare, tak väčšinou bol na jednu osobu. Na Dušana Vlka. Preto sme začali hovoriť, že Rudo je z kapely Dušan Vlk, tak platil bank pre všetkých. Teraz je to lepšie, lebo keď povieš, že kapela Dušan Vlk má štyroch členov, tak dostaneš aj vyšší účet na bare. Takže je to taká finta.

Aj sa predstavujete ako Dušan.

DV: Hej, mám práveže pocit, že keď sa niekedy predstavím ako Denis, tak na mňa krivo pozerajú, že si vymýšľam meno. Všetci sú už zvyknutí na Dušana, aj kamoši. Prípadne mi hovoria Duški.
Vy ste Temný Rudo. Ako ste sa ocitli v kapele Dušan Vlk? Vystupujete aj pod menom Temný Rudo?
TR: Ešte predtým som používal iné meno. My sme sa stretli niekde v Prešove na akcii. Robil som rap ešte skôr než Denis. Neskôr sme sa dali dokopy.
DV: Bol som raz dávno na ich koncerte, keď predskakovali Boy Wonderovi, posielal som v tom čase ešte svoje prvé texty.

Nevadí vám, že ako Temný Rudo vystupujete v kapele pomenovanej podľa druhého speváka?

TR: Vôbec. Zo začiatku som to tak bral, že idem ako výpomoc, budeme hrať spolu koncerty. To, že teraz robím hudbu, je preto, že ma to celé nakoplo. Som úplne v pohode, že sme skupina Dušan Vlk. Veľa ľudí ma už tak pozná.
DV: Sem tam je aj na plagáte napísaný.

Robíte aj vlastné veci?

TR: Áno. Teraz som vydal aj album s krátkym názvom Každý živý tvor na Zemi zomiera sám.
Na vašom koncertnom sete je to skoro pol na pol, obaja tam máte priestor.
DV: Je to spoločný koncert. Máme to tak vymyslené, že Rudo to otvára, pomáha mi prekonať počiatočnú úzkosť.
TR: Začali sme spolupracovať niekedy pred tromi rokmi. Dušan začal zase robiť hudbu. Ja som už nejaký čas hudbu nerobil, ale povedal som, že mu budem „backovať“, pomáhať na koncertoch a zdvojovať mu veci. Ale potom časom som začal robiť znovu aj ja spolu hudbu, tak sme to spojili a funguje to.

V kapele máte ešte ďalších dvoch členov.

DV: Dôležitým človekom, ktorý nosí celý zvuk na svojich ramenách, je David San, čo je po japonsky pán David, inak Dávid Kurimai, tiež Prešovčan. Nie je iba DJ, ale aj producent a zvukový inžinier.
A potom ešte máte vlajkonosiča.
DV: Áno, to je Aleš Vojtaš, alebo Vojty ho voláme. On je taký roadie, robí, čo treba, či už predávať merch, alebo ak treba niečo vybaviť.

Čo je na tej vlajke?

DV: Logo mojej vodnej pištole a nápis Sometimes suicidal, always antifascist. Tým, že máme pokrik „eastside - suicide“, tak sme si to dali do svojho šatu.

Ešte máte aj taký merch s parafrázou na Make America Great Again od Donalda Trumpa, kde máte Make Emo Rap Great Again. Prečo práve emo rap?

DV: Je to recesia. Nikdy sme sa nepričlenili k emo rapu, ale ktosi nás posmešne označil, že aha, emoraperi a nejaké nadávky za tým. Tak mi napadlo, že veď emo rap by bol celkom cool. Tak sme to tam dali, s písmom z Trumpovej šiltovky.

Kam sa teda v hip-hope štýlovo radíte?

DV: Je to taký alternatívny rap, možno punk rap. Ani emo rap nie je zlé, predsa len je to aj o hlbších pocitoch.

Nie ste už najmladší, odkedy robíte rap?

DV: Freestyle som robil niekedy od šestnástich rokov. Nahrávať som začal možno v osemnástich, devätnástich.

Bola na východe nejaká komunita, s ktorou ste spätí?

DV: Bola, ale úplne nás nebrali medzi seba. Mám pocit, že nás nemali radi. Už od začiatku sme robili iné veci. Boli sme mladí, nevyrepovaní, hudba možno nebola dobrá, čo si dnes v pohode priznám, bola úplne iná. Oni mali klasickejší zvuk a my sme išli do niečoho modernejšieho. Začali sme robiť trapovú hudbu, ktorá ešte len začínala byť populárna na Slovensku. Takže úplne chápem, že sme si nesadli.
Aké máte ambície?

DV: Ani neviem, nám to ide tak prirodzene. Nikdy sme nesnívali o veľkých stejdžoch, ani sa neunášali tým, koľko ľudí to počúva, proste sme len robili hudbu. Možno aj to si cenia naši ľudia, že takí sme.
TR: Chceme sa tým živiť, lebo to dáva slobodu a je troška ťažšie spojiť prácu s množstvom koncertov.

Ešte sa tým neživíte?

DV: Ja už áno, asi pol roka som preč z práce.
Vystúpili ste na tohoročnej Pohode. Práve v stane, ktorý krátko na to zvalila búrka. Mali ste plno. Čo hovoríte na Pohodu, kde ste odohrali úspešný set a potom sa predčasne skončila?
DV: Veľmi ma to mrzí. Necítim sa naplnený tým koncertom, lebo Pohoda pre nás bola vždy o tom, že sme tam všetkých stihli postretávať, porozprávať sa s každým. Tento element tam teraz chýbal. Nemám to rád. Na bežných eventoch tiež nerád robím, že prídem, odohrám, vezmem peniaze a utekám preč. Nie je mi to sympatické. A teraz obzvlášť je nám ľúto, ako celý tento ročník Pohody skončil.

(Viac o Pohode 2024 tu: https://frenky.sk/clanok/1484/pohoda_2024-predcasne_ukonceny_festival.html)

Odhliadnuc od tej búrky...

DV: Samotný koncert bol výborný. Toľko ľudí pod pódiom. Poznajú to, hýbu sa, baví ich to, tešia sa. Krása.
Na Pohode ste hrali tretí raz po sebe. Začínali ste v garáži, vlani už to bolo väčšie pódium, teraz znova. Ako ste sa tam ocitli? Skúste to trochu porovnať.
DV: Odporučil nás Fvck_Kvlt - Denis Bango, ktorý mal na starosti garáže, že by to mohlo fungovať. A fungovalo. Dostali sme čas niekedy pred druhou nad ránom, zo soboty na nedeľu. Bol to rok 2022 a už vtedy to nebol pre nás úplne dobrý stejdž, keďže tam bolo priveľa ľudí. Garáže sú uzavreté, kto stojí veľmi vonku, už nepočuje. My sme tam mali plno.

Ale musí to byť super atmosféra.

DV: Garáže sú moje obľúbené. Aj minulý rok som tam hosťoval v niekoľkých pesničkách s kamarátmi, aj keď náš set už bol na veľkom pódiu. No tie garáže majú, samozrejme, najlepšiu atmosféru.
TR: SBS-kári si to neužívali, lebo museli držať takú zábranu, cez ktorú prepadali ľudia.
DV: Bolo šialené, čo sa tam dialo v roku 2022, keď sme tam hrali prvýkrát. Ľudia sa hádzali do seba, niekto vyliezol na garáž hore.

Celý článok: https://presov.korzar.sme.sk/c/23366763/vo-vlade-mame-nekompetentnych-ludi-liecia-si-komplexy-vravi-nova-hiphopova-ikona.html

Vlas Tenec

Umelá inteligencia prináša aj hrozby, hovorí Vlas Tenec v článku o tom, že ak je vulgárna vrchnosť, ulica musí zjemnieť a ako mu AI otvorila cestu k hudbe.

Link na celý tento rozhovor je tu: https://presov.korzar.sme.sk/c/23359637/ak-je-vulgarna-vrchnost-ulica-musi-zjemniet-vravi-textar-ktoremu-ai-otvorila-cestu-k-hudbe.html
(ďakujem za klik, zdieľanie, prípadne aj kúpu digitálneho predplatného, pomáhate tak slobodnej žurnalistike).

Čo sa v rozhovore dočítate?
• Ako môže vďaka AI tvoriť hudbu aj ten, kto o nej nič nevedel,
• prečo sa Vlas Tenec zameral na rap a ako chce ovplyvniť mladú generáciu,
• či má umelý produkt šancu na úspech,
• ako umelá inteligencia mení hudobný biznis a ako ovplyvní knižný trh,
• ktoré oblasti sú ohrozené už dnes,
• do akej miery môže umelá inteligencia nahradiť kreatívnu činnosť.

Vlas Tenec YouTube kanál: https://www.youtube.com/channel/UC2y1m_4GSltXWRxfGLrZyWQ

Rozhovor:

Umelá inteligencia je fenomén, ktorý zasahuje do mnohých oblastí. Napríklad hudbu môžu s jej pomocou tvoriť aj tí, ktorí boli doposiaľ len jej konzumentmi. To je prípad aj nášho respondenta. Najskôr vysvetlenie pojmov. V rozhovore budeme používať spojenie umelá inteligencia alebo medzinárodnú skratku AI (artificial intelligence). To, čo dnes dostalo nálepku AI, je pokročilá forma strojového učenia. AI nie je softvér ani počítač, je to to, čo vzniklo, keď softvér dostal na spracovanie také množstvo dát, až sa kvôli tejto práci s dátami musel, zjednodušene povedané, sám premeniť - preprogramovať.
Všetky generatívne umelé inteligencie - textové (napríklad ChatGPT), obrázkové (Midjourney), hudobné (Suno) alebo také, ktoré tvoria videá (Sora) - sú stále to isté. Teda programy, ktoré získali unikátne schopnosti tým, že dostali k dispozícii kvantá dát.
Princíp je známy už desaťročia, ale trvalo veľmi dlho, kým sa dali dokopy dostatočne výkonné počítače a dostatočné množstvá dát. Pretože len princíp (algoritmus), len silné počítače a len množstvá dát nestačia. Vyzerajú kadejako, aj chutia často zvláštne, ale keď sa raz prekročil prah, ďalší vývoj bude stále rýchlejší.
Svoje o tom vie aj RASTISLAV WEBER z Prešova, ktorý pracuje ako programátor, poznajú ho fanúšikovia sci-fi a fantasy ako autora a propagátora týchto žánrov a najnovšie sa pustil aj do hudobnej tvorby. Pod menom VLAS TENEC tvorí skladby, ktoré sú v opozite voči nacionalistickej propagande a majú ambíciu otvárať mladým ľuďom oči. „Sloboda nie sú ramená na sociálnych sieťach, ” tvrdí. V rozhovore pre Korzár prezradil viac o svojej tvorbe, ale hlavne o umelej inteligencii ako takej.

Ako sa z programátora a autora sci-fi literatúry stane hudobný interpret?

Interpret asi nie, hoci výsledkom mojej práce je skutočná pieseň, kde sú vokály a hudobné nástroje. Ja som skôr v pozícii textára, ktorý dostal do ruky nástroj, aký bol pred desiatimi rokmi nepredstaviteľný. Doteraz skladali hudbu naraz s textom len výnimoční pesničkári - Karel Kryl, Bob Dylan, David Bowie, Dolly Parton, u nás trebárs Peter Nagy.
A aj oni komponovali len s gitarou či klavírom, text piesne s viacerými nástrojmi mohol „na jeden šup” vzniknúť asi len na párty výnimočnej kapely. Hudobné AI priniesli doteraz nevídanú možnosť - skladať text a v reálnom čase počúvať, ako znie v podaní pokojne aj celého orchestra a zboru.
Mali ste pred príchodom AI blízko k hudbe? Doteraz ste sa takto neprofilovali.
Ja som mal hudbu v hlave vždy, počúvam ju pri práci nonstop a mám rád dobré veci bez hraníc žánru. Počúvam jazz, milujem „Zeppelínov" a Procol Harum, vyrástol som na Twisted Sister, Metallice, U2 a Depeche Mode, a dnes zbožňujem trebárs Myrkur.
Ale nehrám na žiadny nástroj a môj hlas je vhodný iba na plašenie vrán, takže som nikdy ani len nepomyslel na to, že by som mohol vytvoriť (to je asi najvhodnejší výraz) pieseň. A zrazu sa to dá. Hneď, ako bola verejne k dispozícii prvá hudobná AI (Suno), vyskúšal som ju a zrazu som mal k dispozícii niečo, po čom som túžil celý život, len som o tom nevedel.

Ako vznikol nápad vystupovať ako Vlas Tenec? Má to evokovať názvy nacionalisticky ladených interpretov?

V súčasnosti je absolútne dominantným hudobným žánrom rap, respektíve dominuje hip-hopová kultúra. Ale rap vznikol ako odpoveď na konkrétne problémy. Problémy boli rôzne, ale odpovede niesla najmä ulica a rap používa slovník ulice.
Dnes sa však tento slovník preniesol do najvyšších sfér, vulgarizmy používajú elity národa, ktoré by mali byť príkladom vysokej morálky, a adresujú ich typicky tým, ktorí sa nemôžu, nevedia či nechcú brániť (ženám, menšinám, obetiam).
V takejto situácii som cítil, že by mal prísť skôr anti-rap, pretože ak je vulgárna vrchnosť, ulica musí zjemnieť. Ale kým ľudia reagujú na vulgarizmy (stačí si vypočuť správy alebo najpopulárnejšie piesne) a bijú sa do hrude vo falošných prejavoch vlastenectva, vyšlo mi z toho, že je tu potrebný pravý Vlas Tenec, ktorý spieva úplne proti prúdu (špiny) a síce často aj vulgárne, ale nikdy nie urážlivo a znevažujúco.
Do ktorých komunít chcete preniknúť? Mladí ľudia? Tiktoková generácia? Vyznávači neonacistickej scény?

Myslíte si, že to môže fungovať?

Ťažko povedať o nejakom preniknutí. Hip-hop je kultúra, má svoje pravidlá a virtuálny raper sa nemá ako dostať do ulice. Ak by sa však aspoň niečo z myšlienok, ktoré vkladám do piesní, uchytilo, bolo by to skvelé. Moje songy nie sú o drogách, bitkách ani zlatých reťaziach, ale zjednocuje ich motív slobody. Respektíve Slobody, beriem ju v textoch ako dámu a nerobím z nej ľahkú a predajnú osobu.

Pod prezývkou Pravý vlastenec ste aj na Instagrame. Akých máte sledovateľov? Trúfnete si aj na Telegram, práve tam je scéna, ktorá sama seba považuje za vlasteneckú, silná…

Vlas Tenec je ešte mladý, nedá sa hovoriť o sledovateľoch či fanúšikoch. Ľudia sú zatiaľ zvedaví, je to niečo iné. Tzv. „vlastenecká scéna" ako taká mi príde nechutná, je to prekrúcanie významu slov, podobne ako sa zo slov liberálny (slobodomyseľný) a progresívny (pokrokový) stali nadávky. Koncept vlastenectva a najmä panslavizmu mal svoje opodstatnenie v 19. storočí, štúrovcom nemožno vyčítať, že hľadali možnosti, ako sa vymaniť z područia, ktoré im pripadalo dusivé. Ale tváriť sa ako „vlastenec" dnes, keď sa človek musí hanbiť za čelných predstaviteľov štátu, v ktorom žije (teda vlasti), to nedáva zmysel.
Slovensko je krásna krajina, ale ak má moja láska k vlasti zahrnúť ľudí, ktorí neváhajú udrieť ženu alebo okradnúť starca a sú zároveň mojimi hrdými spoluobčanmi, tak to asi nie. Napokon, slovo vlasť ani nemá jednoznačný význam, niektoré národy zjednocuje miesto (Čína), iné zasa jazyk (trebárs Maďari) či kultúra alebo náboženstvo. Rozumne zmýšľajúci človek sa nepotrebuje biť do hrude a bozkávať symboly. Rozumnému človeku proste záleží na jeho krajine, a ak vidí, že ide dole vodou, má nutkanie to nejako napraviť.

Nie sú tie vaše texty príliš moralizujúce?

Ani nie. Motív je len jeden - sloboda. Ale nie sloboda ako odporné slová na sociálnych sieťach a potom stískanie zadku a zapieranie v súdnej sieni. Slobodu vnímam ako ochotu prijať zodpovednosť za svoje slová, činy a rozhodnutia. Zdôrazňujem - ochotu a zodpovednosť. Ak niekto nadáva obetiam vojny, pretože obdivuje nejakého fašistu, tak to nie je sloboda, ale nechutná zbabelosť, a ten človek nie je vlastenec, aj keby si hneď zmenil meno na Cyrila Štúra.

Má reálnu šancu uchytiť sa takáto hudba alebo je to len pokus – omyl?

Uchytiť v zmysle, že to bude „biznis”, to určite nie. Aj doteraz sa v hudobnom priemysle presadili len tí najlepší. A aj bez AI pribudnú denne na streamovacích službách desiatky tisíc piesní. Hudba vytváraná AI však už teraz nie je horšia ako tisíce cover verzií známych piesní, takže svoj priestor si určite nájde.
Napríklad čisto inštrumentálne skladby vytvárané Suno AI sú už teraz výborné a keď potrebujete hudbu k práci ako ja, je triviálne vytvoriť si vlastný „album” presne na mieru. Žiadne slová, ktoré by rušili, čisto hudba. Epická, jemná, éterická, írska, kubánska, mongolské hrdelné spevy? Žiaden problém. Pred mesiacom som netušil, čo je hardingfele a keď chcem dnes do piesne fakt výrazné husle, vyberiem si tento severský nástroj.

Všetko si robíte sám ako autor, interpret, influencer i vydavateľ len za pomoci AI, alebo s niekým spolupracujete?

Toto je na dlhšiu debatu, spravím asi návod na web, aby nemusel každý prejsť tým, čím ja. Možnosti sú dnes také, že od nápadu po pieseň na Spotify nemusí uplynúť ani týždeň. Ale nie je to na jedno kliknutie, nič také ako „zlož mi skvelú pieseň, ktorú si kúpi Christopher Nolan do nového filmu”.
Ak chcete vytvoriť pieseň, najdôležitejší je text. Pre mňa to nie je problém, celý život robím s textom, píšem publicistiku aj beletriu. Básne boli trochu problém, pretože som sa im predtým nikdy nevenoval. A texty piesní sú ešte špecifickejšie, najmä keď chcete spievať v rôznych jazykoch (už slovenčina a čeština sú diametrálne odlišné).
Ale viem programovať a keď som zistil, že neexistuje nástroj, ktorý by skutočne pomáhal so skladaním poézie, naprogramoval som si ho. Tak, ako existuje CAD (computer-aided design), vytvoril som si CAP (computer-aided poetry), ktorý dokáže pracovať so slovenčinou, češtinou a angličtinou. Nástroj pomôže s rôznymi rýmami, veršami, zvládne „šejkspírovský” aj Hviezdoslavov sonet, sleduje sa rytmus, slabiky a tak. A keď máte text piesne, môžete oslavovať, zvyšok dnes spravia umelé inteligencie. Treba však chápať, ako AI „myslia”, čo je možné a čo zatiaľ nie. Napríklad spev v šarištine alebo v mäkkom detvianskom nárečí bol naozaj oriešok.

Už máte nejaké verejné či súkromné ohlasy na túto tvorbu?

Každý, kto si to vypočul, bol prekvapený. A väčšina chválila. Ale diabol sa skrýva v detailoch - dôraz je na každý, kto si to vypočul. Dostať dnes pieseň k poslucháčom je zložité a často nemožné. Piesní vznikajú stovky aj v našich končinách a algoritmy sociálnych sietí sú neúprosné, nemajú rady nových interpretov a virálnou sa stane skôr negatívna emócia, než pozitívne posolstvo. Takže je to beh na dlhú trať a ako rýchlo pobežím, to uvidíme.

Chcete projekt rozvinúť ďalej, napríklad na eventy, koncerty, školské programy?

Eventy určite nie, pri virtuálnej osobnosti by to bolo komplikované. Ciest rozvoja je však veľa, veľmi to závisí aj od smeru, ktorým sa bude uberať vývoj AI. Prvé prelomové systémy pracovali s textom (ChatGPT), nasledovali obrazové generátory (lídrom je Midjourney) a prvé použiteľné hudobné AI (Suno, Udio) tu máme len pár mesiacov.
Prichádzajú však generátory videa, ktoré budú schopné otriasť filmovým priemyslom. Už teraz sa zastavila výstavba nových veľkých štúdií, pretože budúce AI bez problémov nahradia komparz a potrebu zložitých 3D animácií. AI prináša úplne inú cestu, niektoré odvetvia sú v situácii ako pračlovek, ktorý ladil do dokonalosti sane a zrazu prišiel človek, ktorý vynašiel koleso.
Iná vec je, že rap možno nie je tá správna cesta a skúsim iný hudobný štýl. Mojím cieľom je svojím spôsobom osveta, snažím sa dostať moje myšlienky k ľuďom, ktorých už nezasahujú klasické médiá. A pod vplyvom algoritmov a propagandy sú stále mladší ľudia, často až deti. Vlas Tenec môže vymeniť drsné texty za riekanky, v tom má virtuálnosť výhodu, pretože AI vie „spievať” basom aj falzetom.

V niektorých textoch sú vulgarizmy? Sú podľa vás využité funkčne?

Vulgarizmy sú zámerné. Taký je slovník žánru a ak si piesne vypočujete, zistíte, že každý vulgarizmus je negovaný, v zmysle „nebuďte xxx”. Album Nebuďte otroci tvorí niekoľko variácií jedného textu v rôznych jazykoch a je zaujímavé, že niektoré jazyky nemajú dostatočne tvrdý ekvivalent oproti slovenskému. Napríklad v detvianskom nárečí som nenašiel tvrdší výraz pre zlého človeka, ako pľuha/papľuh. Naproti tomu šariština s vulgarizmami problém nemá, ale chýba jej slovo „úsmev” - má len činnosť (ušmivac še), ale nie podstatné meno.

Spievate (teda umelý spevák) v slovenčine, češtine i angličtine. Prečo?

Posolstvo piesní je univerzálne, zlí ľudia sú všade a toto sú jazyky, ktoré ovládam natoľko, aby som v nich dokázal skladať piesne. A bral som to ako výzvu, multijazyčných albumov veľa nie je. Slovenčina je ešte doplnená tvrdou šarištinou a mäkkým detvianskym nárečím, pričom až v šarištine je text skutočne hardcore. Do budúcna by som bol rád, keby sa mi tie piesne podarilo zhudobniť ešte minimálne v maďarčine, rusínčine a rómskom jazyku, zaujímavo by to určite znelo v „ostravštine” či brnianskom hanteci.
Ako vznikajú videá a vizuály?
Toto je asi najtradičnejšia časť, používam bežne dostupný softvér na tvorbu grafiky a strih videa. V tomto som úplný laik, takže moje videá sú zatiaľ len jemne animované fotografie, ktoré reagujú na rytmus hudby. Na obrázky k jednotlivým piesňam v albume som využil AI Midjourney - aj keď sú jednofarebné a minimalistické, bez AI by som ich nenakreslil takto rýchlo.

Do akej miery AI ovplyvní, prípadne už ovplyvňuje hudobnú tvorbu vo svete a na Slovensku?

AI už hudbu určite ovplyvňuje. Ako som spomínal, klasickí hudobníci sa zatiaľ mračia. Veľké vydavateľstvá už napadli autorov hudobných AI na súde (v USA), aj keď tam nejde o hudbu, ale čisto o biznis, a skončí sa to nejakým kompromisom, v ktorom sa presunú pre nás nepredstaviteľné peniaze.
Ale prínos AI bude určite aj kreatívny, v diskusných skupinách sa zverilo veľa ľudí v podobnej situácii ako ja - píšu básne, ale na hudbu si nikdy netrúfli a teraz sú očarení, keď počujú svoje texty. Pre ľudí, ktorí potrebujú tvoriť tak, ako iní dýchať, je to možnosť, o ktorej doteraz ani nesnívali.
Teraz sa na ňu asi mnohí pozerajú cez prsty, ale zdá sa, že si na ňu jednoducho budú musieť zvyknúť. Ako na Google, Facebook, smartfón, MP3 či streamovacie služby. Kedysi dávno nepredstaviteľné veci. Je to tak. Dá sa s AI bojovať, či to nemá zmysel, je to naivné, a skrátka ju treba prijať?
Generatívne AI menia svet veľmi radikálne. Ľudia sa báli, že roboty nahradia manuálne pracujúcich ľudí, ale došlo k paradoxu, „stroje” zasiahli najprv „duševné” povolania. Odstať sa to už neodstane, AI budú stále dokonalejšie a keď vyrastú z detských chorôb, budú veľmi dobrým pomocníkom v podstate všade, od medicíny cez kreatívu až po vedenie vojen.
Momentálne sme za prvým zlomovým bodom (vznik prvých AI), ale čaká nás ešte veľa prahov, ktoré môžu vývoju pomôcť, ale aj zlomiť väz. Treba vyriešiť legislatívu, ktorá typicky zaostáva za realitou, problémom sú najmä práva k dátam, na ktorých sa AI učí.
Generatívne AI majú tiež principiálny problém v chybných odpovediach - sú totiž časté a v niektorých odboroch by bola chybná odpoveď fatálna. Ja viem, kedy mi AI odpovie nesprávne, ale väčšina ľudí nečíta s porozumením ani noviny, nieto ešte odpovede AI, ktoré sú maximálne vierohodné a zároveň celé zlé. Navyše je prevádzka AI strašne energeticky náročná. Ľudskému mozgu stačí jedna horalka, ale AI potrebuje na ekvivalentnú odpoveď elektrinu ako menšie mesto.

Viacerí ľudia sa v poslednom čase pustili do využívania AI na hudbu. Napríklad legendárny undergroundový textár Jano Kulla (Extip, CHVM...) teraz takto spracováva svoje veci. Tiež patríte medzi priekopníkov, ale stretli ste sa s nejakými zaujímavými projektmi v tejto sfére?

AI je v súčasnosti niečo ako násobič, kreatívnym ľuďom vie pomôcť k ešte vyššej kreativite. V diskusiách stretávam veľa umelcov, ktorí experimentujú so svojou staršou tvorbou, pretože AI im vie zahrať trebárs ich folkovú pieseň ako gregoriánsky chorál s kompletným orchestrom. Amatérski speváci s pekným hlasom si vygenerovali pieseň, vystrihli z nej vokály, tie potom naspievali sami a majú fajn pesničku, ktorá je čisto ich.
Má to však aj nevýhody, pretože je to doslova násobič - tam, kde nič nie je, ani čert neberie. Diskusie k hudobným AI sú plné tisícov „cover verzií” piesní Taylor Swift či Eda Sheerana, proste ľudia hádžu do AI existujúce texty a dúfajú, že zajtra z nich budú miliardári vo Vegas.
Aké ohrozenia AI prináša?
Generatívne AI nevedia, čo je správne a čo nie, ich svet je o pravdepodobnosti a niekedy sa im môže „zdať” (tzv. halucinácie AI), že k hruškám viac pasujú granáty než jablká. Nálepku umelá inteligencia dali týmto nástrojom médiá, služby ako ChatGPT či Midjourney alebo Suno nemajú s inteligenciou nič spoločné. Proste sa len naučili, že za A nasleduje B s väčšou pravdepodobnosťou, než X. A nesprávne, ale veľmi presvedčivo podané informácie môžu narobiť strašné škody.
Konkrétne v hudbe asi AI veľa hrozieb nenesie, keď sa utrasú spory, ktoré sa vedú kvôli licenciám (pretože nič ako licencia na „učenie sa” neexistuje), AI sa dostane do pozície novej generácie syntetizátora. Problémom bude samotný zvuk, nie hudba, pretože AI už dokáže veľmi presvedčivo rozprávať hlasom iného človeka a bude to stále dokonalejšie. Zlí ľudia, ktorí parazitujú na slabých a bezbranných (typicky „šmejdi”), získajú strašnú zbraň. Ale tak je to s technológiami vždy, najprv ich využíva armáda, potom zločin a nakoniec sa dostane aj na obyčajných ľudí.

Venujete sa stále sci-fi a fantasy? Tento žáner bol poznačený opakovaním klasických klišé, pre AI to musí byť raj, živná pôda…

Fantastiku stále čítam a občas aj tvorím. Klišé je problém akéhokoľvek žánru, prostou teóriou veľkých čísel v skupine musíte mať kopu balastu, zopár klenotov a pár skvostov, ktoré prežijú generácie. Ja si píšem pre radosť mikropoviedky o amatérskom čarodejníkovi - vedmákovi zo Župčian a nemôžem povedať, že by som mal problém s klišé. Už len to, že mám dialógy pekne „hutorene po našom”, je osviežujúce.

V literatúre ste doma. Dnes bežne vychádzajú knihy písané AI. Len na tému atentátu na Roberta Fica sa objavili na svetovom trhu minimálne štyri knihy napísané umelou inteligenciou. Ako to zmení tento trh?

Pracujem s AI oveľa intenzívnejšie ako väčšina populácie, využívam ju aj v práci. Ak viete, aké má AI limity, vie byť neskutočne nápomocná. V programovaní, skladaní piesní aj v písaní textov. Celá kniha (román) je momentálne mimo možnosti generatívnej AI, nie je možné, aby dokázala stvoriť dlhý a zmysluplný text. Dokáže spraviť sumár z dizertačky alebo pomôcť s autorským blokom, ale prepracovaná beletria je niečo, čo neposkladáte z pravdepodobností. Na druhej strane, vždy tu bola braková literatúra, ktorú písali nájomní spisovatelia štýlom, že bežne kopírovali z knihy do knihy celé odseky aj kapitoly. Toto AI vytvoriť dokáže, je to len postavenie steny z prefabrikátov.
Životopis Roberta Fica je podobný, pozrite si jeho profil na Wikipedii, aký je to človek a čo v živote dokázal. Takže životopis áno, skutočná beletria nie. Na druhej strane, ak vravíme o trhu, tak slovenský knižný trh je špecifický. Nie je malý, ale kým Nemci, Islanďania alebo Česi sú čitatelia a kupujú si knihy, ktoré čítajú, na Slovensku sa predávajú najmä „obdarovacie knihy”, rôzne životopisy osobností a „osobností”, motivačné knihy, kuchárky, podľa ktorých nikto nevarí a podobne.
Takže slovenský trh by AI ovplyvniť mohla. Český asi nie, nemecký či britský tiež nie, tie sú niekde inde. AI by mohla ovplyvniť svet komiksov, pretože tie sa tvoria veľmi prácne a obrazová generatívna AI by mohla kreslenie výrazne zrýchliť, autor by maľoval len hlavné panely, drobnosti by doplnil stroj. Podobne je to aj s animovaným filmom, AI môže kresliť prechody medzi kľúčovými snímkami, ktoré kedysi prácne maľovali pomocní výtvarníci.

Ktoré oblasti života ešte v najbližšom čase výrazne ovplyvní?

Najprv to budeme vidieť na bojiskách. Hlúpe a drahé rakety vystriedajú - zdá sa, že veľmi rýchlo - roje dronov. Drony nahradia rakety, projektily, lode, torpéda či lietadlá - letka bude kombinovaná zo stíhačiek a ich dronov. AI bude riadiť komunikáciu aj streľbu.
AI je už teraz v medicíne, ale to nevidíme, nedeje sa nám to na očiach. Veľmi sa však skvalitní diagnostika a AI pomáha aj pri návrhu a testovaní nových liečiv. My to nevidíme, ale AI sa díva aj do vesmíru a ak budeme mať šťastie, tak nájde aj život na iných planétach a ten bude, na rozdiel od pozemského, hádam trochu inteligentnejší.

Do akej miery môže umelá inteligencia nahradiť kreatívnu činnosť? Alebo budú existovať v symbióze?

Aká bude umelá inteligencia, si dnes nevieme predstaviť. Nikto nevie, ani najväčší odborníci v informačných technológiách. Umelá inteligencia je od nás stále rovnako vzdialená, ako bola pred desiatimi aj päťdesiatimi rokmi. To, čo dnes označujeme nálepkou AI, je len veľmi pokročilé strojové učenie, program, ktorý sa nemusí riadiť striktným algoritmom, ale je schopný usporiadať si obrovskú kopu dát tak, že v nej dokáže nájsť veci spôsobom, ktorý nám pripomína zázrak. Ale zázrak to nie je, je to len nečakané.
Desiatky rokov sme využívali programy, ktoré sa riadili presnými algoritmami a keď dostali konkrétnu požiadavku, vrátili konkrétny a predvídateľný výsledok. AI pracuje inak, výsledok nie je predvídateľný, ale nie je to inteligencia.
Na druhej strane, je to kreatívne, pretože naša vlastná - ľudská - kreativita pracuje podobne. Aj my nazveme umelcom niekoho, kto si pospájal veci nečakaným spôsobom a spravil to inak než ostatní. A každý z nás, aj najväčší umelci, sa musel učiť tým, že spracovával kvantá dát, od prvého plaču po narodení. Takže kreativita áno, inteligencia zatiaľ nie.
A symbióza je najpravdepodobnejší výsledok, AI je jednoducho nástroj. A každý nástroj sa dá použiť rôznymi spôsobmi, ale to už závisí od nás, ľudí, ktorí tieto nástroje používame.

Link: https://presov.korzar.sme.sk/c/23359637/ak-je-vulgarna-vrchnost-ulica-musi-zjemniet-vravi-textar-ktoremu-ai-otvorila-cestu-k-hudbe.html

 
1.10.2024 | Pridal: Michal Frank | Rozhovory | čítané: 486 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS