frenky.sk

https://frenky.sk/clanok/451/folk_na_slovensku.html

Folk na Slovensku

Folk sa na Slovensku dočkal svojej prvej mapujúcej reprezentatívnej publikácie. Knihu Folk na Slovensku o tomto nielen hudobnom, ale svojím spôsobom i životnom štýle pripravil kolektív autorom na čele s Milošom Janouškom, Hanou Daubnerovou a Jurajom Drobným a vydalo ju Hudobné centrum.

To predtým vydalo podobný titul Blues na Slovensku (veľkým nedostatkom je, že je beznádejne rozobraný a Hudobné centrum zatiaľ dotlač nechystá) a autori okolo Jula Fujaka nedávno zmapovali slovenskú alternatívnu scénu. http://www.frenky.sk/?c=12&id=423 Sú to prvé lastovičky, ale je dobre, že sú. Tieto „okrajové“ (úvodzovky sú opodstatnené) scény doposiaľ neboli systematicky mapované, čo je škoda. Svedčí o tom aj kniha o folku. Hoci ide o odbornú, až encyklopedickú publikáciu, napísaná je pútavo aj pre ľudí, ktorí folk veľmi nemusia.

Kniha zachytáva vývoj folku a príbuzných štýlov (sama uvádza, že napísať jednotnú definíciu pre folk je prakticky nemožné), ich vývoj počas komunizmu a po revolúcii, ako aj popredné minulé i súčasné osobnosti. Príbeh slovenského folku je názov jednej z kapitol, ale aj akýmsi leitmotívom celej publikácie.

Nechýbajú informácie o koncertných a festivalových prehliadkach, o folku v rádiu a televízii, ale aj niečo o gospele či textoch piesní, ktoré (často) tvoria základ folkovej scény. Skvelá vec je maximálne podrobná diskografia slovenského folku od prvej platne Lojza (1985, vychádza v týchto dňoch aj v edícii denníka SME) až po albumy z roku 2006.

Súčasťou knihy sú aj profily jednotlivých interpretov. Najväčším hendikepom takýchto kníh ako Folk na Slovensku bývajú faktické chyby, či absencia niektorých dát na úkor iných. Plusom publikácie je jej faktografická presnosť a pomerná obsiahlosť.

Iste, polemizovať sa dá vždy. Chýba napríklad profil Bukasového masívu, či Žobrákov (hoci tí sú skôr bluegrass), z detailov spomeňme opomenutý zástoj skupiny Slniečko na kompilácii Rocklet z konca 80. rokov v podobe piesne Ludevít Štúr.

Experti na folk by nedostatkov možno našli viac, to však nie je podstatné. Naopak, je výborné, že táto kniha vyšla a zdokumentovala folk ako fenomén a je jasné, že jej hodnota bude rokmi len stúpať. Publikácií tohto typu je totiž na Slovensku stále ako šafranu.

V knihe nechýbajú ani východoslovenskí interpreti. Svoje profily v nej majú Edo Klena (bez neho by sa história slovenského folku napísať ani nedala), Mloci, Hrdza, Metelica z Bardejova, Vranovčan Radiar, spomenutí sú i ďalší.

Súčasťou titulu je aj CD kompilácia (je výborné, že sa to tiež stáva pravidlom) s 26 pesničkami od rôznych folkových skupín a sólistov. Vydanie knihy a CD

Folk na Slovensku je záslužný počin, nielen pre priaznivcov tohto žánru, ale pre zmapovanie slovenskej kultúry a jej jednotlivých zákutí všeobecne. Nie je to len kniha o hudbe, ale má svoju hodnotu aj zo sociologického či politického hľadiska, tak ako má kvalitný folk vyššiu výpovednú hodnotu, než „obyčajná“ pesnička...

-

Lokálny príspevok k slovenskému folku

Folk ako hudobný a životný štýl vyznávali a dodnes vyznávajú mnohí prešovskí hudobníci. Viaceré zoskupenia zapadli v prachu zabudnutia, iné idú ďalej svojou cestou. My prinášame krátky príbeh niektorých z nich, ktorí sú z Prešova a v reprezentatívnej publikácii Folk na Slovensku sú zmienené len okrajovo, prípadne vôbec.

Na prelome milénia v Prešove úspešne pôsobila Nová rieka. Kapela okolo Ondreja „Ažiho“ Pašmika sa neskôr rozpadla, a jej dvaja členovia Bizón a Leha založili Heľenine oči, ktoré sa k folku hrdo hlásia, hoci sú už hudobne niekde inde. Úspechy mala svojho času aj kapela Interval, okolo Tóna Pľutu. Jeho niekdajší spoluhráči ho neskôr opustili a založili skupinu Monte, Pľuta sa zasa objavil v Malom princovi, ktorý tiež vtisol svoju malú pečať do folkovej histórie.

K folku majú blízko aj BB Country, najmä v autorských veciach. Jozef „Hardy“ Harničár sa presadil v gospelovom subžánri, vynechať zo zoznamu by sme nemali ani formácie Eda Klenu Núdzový východ a Východ, kapely Dušana Pappa Letmý drist, prípadne Pokriva, či pseudo-folkovo-country projekt Hudci prérie, v ktorom vznikol neskorší pop-šláger Láska moja de si.

Duo Juščák/Bašista malo kedysi úspešné zoskupenie Concordia Bohemoslovaka A. A. Folk. Tých mien by sa tu našlo viac. Na záver si dajme Ž ako Žobráci. Pozornosť si zaslúži nielen za svoju hudbu, ale aj za organizačné aktivity, najmä v súvislosti s poriadaním Festivalu dobrej hudby - Sigord.

Týchto interpretov „motajúcich sa“ okolo folkovej scény bolo oveľa viac, ale o ďalších zase niekedy nabudúce...

(máj 2007)

 
29.6.2007 | Pridal: Michal Frank | Recenzie | čítané: 19353 krát