Z Prešova pochádza množstvo skvelých hudobníkov. Tí však nenarástli na stromoch. Naopak. Korene terajších úspechov siahajú hlboko do minulosti. Už v 19. storočí vznikla v šarišskej metropole mestská hudobná škola a odvtedy sa v Prešove rozvíjali hudobné talenty.
Jednou z priekopníckych hudobných skupín bola Futurama. Dodnes sa môže pýšiť tým, že ako prvá tunajšia formácia používala elektrické (vtedy nazývané elektrofonické gitary). Aj názov si dala podľa značky jedného z prvých modelov elektrofonických gitár vyrábaných v Československu.
Futurama vznikla na prelome rokov 1962 a 1963, približne asi rok a pol hrala aj so saxofónom v obsadení: Rudo "Buco" Uličný (gitara), Miro "Čiri" Čermák (basová gitara), Miro Michalec (alt saxofón a spev) a Jozef "Juzek" Schlosser (klavír), za bicími sa vystriedali viacerí členovia, približne jeden rok hral na tomto poste študent Pedagogického inštitútu v Prešove Kamil Leštach. Po skončení štúdia (1964) sa vrátil pracovať do svojho bydliska v Poprade.
Kľúčovým momentom pre skupinu bolo angažmá v PKO (od septembra 1963), kde nahradila dovtedy pôsobiaci 15-členný tanečný orchester Antona Petríka. Futurama začala pravidelne hrávať na nedeľných čajoch o piatej, plus na spoločenských akciách (Deň učiteľov, MDŽ, Silvester...).
Vlastná tvorba v tom čase medzi hudobníkmi neletela. Naopak, muzikanti sa snažili čo najvernejšie priblížiť originálom odpočutým z Radia Luxembourg a Slobodnej Európy, z dovezených platní a magnetofónových záznamov. V tom čase do Futuramy pribudol druhý gitarista Milan Országh navrátivší sa z vojenčiny.
„Saxofón sa
v modernej bítovej hudbe držal ešte z čias swingových tanečných kapiel a to na celosvetovej úrovni. Kapela vyhľadávala skladby s týmto nástrojom a s použitím elektrofonických gitár,“ opisuje vtedajší repertoár Milan, dnes pôsobiaci v médiách. Po príchode bubeníka Jána Senderáka (dnes správca Mestskej haly) a odchode Mira Michalca došlo k zmene štýlu.
„Skupina sa orientuje na skladby anglickej gitarovej skupiny The Shadows, koncom roka 1964 aj na Beatles. Vlastné skladby kapela netvorila, vtedy sa medzi gitaristami cenila najmä presnosť a technika kopírovania originálnej skladby. Hralo sa s jednoduchými aparatúrami, bez efektov, bez halu (echa) a dozvuku. Tieto zariadenia v Československu nebolo dostať, v tom čase mal kvalitnú aparatúru, porovnateľnú s európskym štandardom jediný pražský gitarista Karel Duba. Pokusy s amatérskymi pokusmi o výrobu halu za použitia viacerých magnetofónových záznamových a snímacích hláv zvyčajne nevychádzali, rovnako aj haly s použitím ´surového´ elektrického odporu pomocou hrubých automobilových tlmiacich špirálových pier,“ spomína M. Országh.
Hranice okresu prelomila Futurama 8. apríla 1964 (áno, jej členovia si to pamätajú aj po toľkých rokoch na deň presne), kde sa zúčastnila big-beatového festivalu
v košickom Dome umenia, organizovanom Alim Brezovským. Zástoj Prešovčanov na tejto prehliadke bol úspešný, o čom svedčí aj fakt, že Ali Brezovský nahral s kapelou polhodinovú profilovú reláciu pre rozhlas. Vďaka tomu sa zachovali aj nahrávky tejto prešovskej legendy 60. rokov.
Úspechom pre Futuramu bolo aj vystúpenie na bále vtedy štvrťstoročného Divadla Jonáša Záborského, kde si s ňou „zadžemovali“ známi herci z Bratislavy a Prahy. Niekoľkokrát sa skupine podarilo vystúpiť mimo Prešov (napríklad v Sabinove či Košiciach).
Po sláve prichádza pád a nie inak to bolo aj s touto kapelou. Rozpadla sa v lete 1966, keď Buco Uličný odchádza učiť do Nižného Slavkova (matematiku a chémiu) a diaľkovo študovať na Vysokej škole technickej v Bratislave. „Na muziku jednoducho času nemal,“ vravia jeho niekdajší spoluhráči.
Pokusy o oživenie veľmi nevyšli. Cez vianočné prázdniny si na skúške s Futuramou zaspieval aj Peter Lipa (v tom čase už bývajúci v Bratislave), zahrať si prišli aj prešovskí gitaristi študujúci tiež na vysokej stavebnej a hrajúci v kapele spolu s Petrom - Dano Winter a Bruno Beisetser. To však bol už dojazd, po Silvestri 1966 bolo po všetkom.
Jej prínosom však bolo najmä to, že ako prvá big-bítová skupina v Prešove bola populárna medzi mládežou a inšpirovala mnohých nasledovníkov. Potvrdzuje to aj Milan Országh: „Po vzore Futurmy začali už v roku 1964 vznikať v našom meste ďalšie big-bítové skupiny, od roku 1965 hrajúce predovšetkým repertoár Beatles. Na čajoch v PKO začali hrať po Futurame chlapci zo skupiny The Beatings. Od roku 1967 sa v našom meste naplno rozbehla aj tzv. Big-beatová liga, podchytávajúca mladé, začínajúce kapely.“
(február 2006)
Foto: archív autora