Začínal s Lipom, dnes hrá s The Geriaria Boys.
Milan
PREŠOV. Dlhé roky je súčasťou prešovského spoločenského, kultúrneho a novinárskeho života. Mapoval život v rôznych oblastiach mesta, stál pri zrode bigbítu v Prešove. Milan Országh oslávil v stredu okrúhle jubileum. Večný mladík má osemdesiat.
Milan Országh bol odjakživa spätý s muzikou. S kamarátom Petrom Lipom, ktorý sa neskôr preslávil v hudobnej brandži, hrával už na lavičke. Bol členom prvej bigbítovej, dnes by sme povedali rockovej kapely v Prešove.
Volala sa Futurama a vznikla na prelome rokov 962 a 1963. Milan sa k nej pridal po návrate z vojenčiny.
Skupina sa začala viac orientovať na gitarový štýl á la The Shadows, ďalším vzorom sa stali The Beatles.
https://kosice.korzar.sme.sk/c/4501724/futurama-prva-presovska-bigbitova-kapela.html
Hranice okresu prelomila Futurama 8. apríla 1964, keď sa zúčastnila big-beatového festivalu v košickom Dome umenia, organizovanom Alim Brezovským. Ten s ňou následne nahral s kapelou polhodinovú profilovú reláciu pre rozhlas, vďaka čomu sa dodnes zachovali nahrávky tejto prešovskej legendy 60. rokov. Dobre našliapnutá kapela napokon predčasne skončila, keď sa Futurama v lete 1966 rozpadla.
K takejto hudbe Milan pričuchol v štrnástich a odvtedy ho nepustila.
„Elvis Presley sa v našom meste prezentoval predovšetkým na starom letnom kúpalisku (dnešná Záhrada umenia - pozn. red.), a to vďaka Petrovi Osvaldovi, ktorému teta posielala platne. Teda sme mali vždy čerstvú muziku. Z tohto zdroja čerpali aj vtedy aktívni prešovskí hudobníci, “ spomínal.
https://presov.korzar.sme.sk/c/7011610/milan-orszagh-rocknrollu-holduje-aj-po-sedemdesiatke.html
Muzike ostal verný.
Dokonca aj v dôchodkovom veku, keď s vrstovníkom Dinom Dugasom založil skupinu Pamätníci. Neskôr pomenovanú odľahčene The Geriatria Boys.
S Dugasom ho spája, okrem hudby a dlhoročného priateľstva, aj niečo iné. Fotografia. Dionýz Dugas je známym slovenským fotografom. Milan Országh má už za sebou tiež viacero kolektívnych fotografických výstav. Celkovo má blízko k výtvarnému umeniu, bol jedným z „krstných otcov“ galérie Átrium.
No či už hovoríme o Milanovi ako hudobníkovi, alebo fotografovi, vždy hovoríme len o jeho hobby. Milan bol a stále je predovšetkým mužom pera.
Celoživotný koníček, ktorý ho živil, bola novinárčina. Spätý bol najmä s Prešovským večerníkom.
Písal o prešovských aktualitách, samospráve i lokálnej politike. Zaujímali ho ľudské príbehy i perličky z miestnej histórie. Prehľad v kultúrnej oblasti pretavil do článkov na túto tému, nemal problém zabŕdnuť ani do športu, o ktorom tiež napísal množstvo príspevkov.
Radšej písal o milých veciach než o konfliktných témach, dôraz kládol na príbehy a na širší kontext prešovského komunitného života.
Ako publicista zmapoval hudobný život v Prešove od 19. storočia až po koniec 70. rokov. Stále sleduje aj novú prešovskú hudbu, o ktorej rozprával v rádiu či na ďalších fórach.
https://pis.sk/clanok/7816/frenkyho_hudobna_encyklopedia_v_eteri_i-x.html
Objavil sa vo viacerých televíznych dokumentoch o prešovskej hudobnej a kultúrnej scéne.
https://www.frenky.sk/clanok/871/senior_klub_11-staviarsky-_senko---.html
Príjemný spoločník, studnica informácií a večne spokojný duchom mladík.
Milan Országh je osobnosť, bez ktorej by kultúrny život v meste Prešov vyzeral inak. A to by bola škoda.
Živió, Milan!