dnes je Friday - 23. August 2019 - Filip | zajtra Bartolomej

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Peter Deák: Mladé rozlety a Karpina

Peter Deák je zaujímavá postava slovenskej punkovej scény. Jeho Mladé rozlety začali hrať ešte pred revolúciou, napriek tomu sa v čase, keď už „sa mohlo“, rozpadli. Popritom hral punk s Oskarom Rózsom (!) v kapele Avanavany, ktorá však nemala dlhé trvanie. Dnes je gitaristom skupín Karpina a (obnovených) Lord Alex a znovu začal koncertovať s Mladými rozletmi.



Mladé rozlety začali už pred revolúciou. Prečo sa tak neuchytili, ako trebárs Zóna A či Extip? Kde sa stala chyba?

„Zóna A a Extip sú z prvej vlny punkových kapiel. Extip dokonca, pokiaľ viem, je považovaný za úplne prvú kapelu, ktorá v Bratislave začala s punkrockom. Ešte pod názvom Tip. A kto je prvý v novom žánri, má výhodu. Extipu sa potom prestalo dariť, mal personálne problémy a Zóna A nastúpila ako hneď ďalšia silná kapela. Jednak robila dobré pesničky a robila veci, ktoré zvyšovali záujem o kapelu, boli napríklad zakázaní. Mladé rozlety vznikli v 88-om roku, čo už bola Zóna A dávno rozbehnutá. My sme boli omnoho mladší, ja som mal 15 rokov, keď sme mali prvý koncert.“

Prvý koncert Mladých rozletov bol 31. 8. 2008.

„Potom sme začali aktívne koncertovať začiatkom roku 1989. Vtedy s nami mala prvý koncert Davová psychóza. My sme boli veľmi mladí. Ak bolo v punkovom ľudí v Bratislave niekoľko sto ľudí, a to boli ľudia, ktorí mali 18, 20 i viac rokov a videli nejakého 16-ročného chalana, tak to inak pôsobilo, ako keď tam došla Davová psychóza. Hoci vznikla neskôr ako rozlety.“

Najvýraznejšie veci, ktorá Mladé rozlety ešte pred pádom komunizmu urobili, boli Skurvený skinhead a Paranoid.

„Tá prvá vec hneď rozvírila hladinu stojatých vôd. V Bratislave boli ešte v tom čase skinheadi a punkáči kamaráti, čo bolo dosť divné, lebo všade inde mali medzi sebou veľké roztržky. Za napísanie tej skladby sa nám vyhrážali skinheadi, a tak ďalej, neskôr, keď ich bolo niečo viac, začali aj bitky - takže toto boli také predrevolučné najvýraznejšie počiny.“

Prečo došlo k rozpadu, v čase, keď ostatné kapely začali točiť platne?

„Mal som rád Dead Kennedys, bral som to teda aj dosť politicky. Punkrock mal viac odvetví, ja som bol skôr politicky zameraný. Neznášal som komunizmus, boľševikov a celý systém, utláčania ľudí, neslobody, železnej opony. Mali sme aj takéto pesničky, napr. Cenzúry. Keď padol komunizmus, vzápätí vyhrali ľudia ako Havel a pre mňa nemalo zrazu význam hrať punkrock. Bol to pre mňa taký spôsob boja.“

Po páde režimu sa členovia kapely začali zameriavať aj na inštrumentálu zručnosť.

„Začali sme chodiť do Viedne, do music shopov, z ktorých sme boli šokovaní. Tam sme si kupovali prvé VHS kazety s rôznymi bubeníckymi, gitarovými a basgitarovými školami, začali sme počúvať veľa inštrumentálnej hudby (Joe Satriani, Steve Vai). Začali sme sa zameriavať na to, aby sme začali hrať, teda sme začali cvičiť.“

Potom nás zobral Elvis, bývalý harmonikár Zóna A do kapely bubeníka „rozletov“ a Petra. Medzitým mal P. Deák projekt Avanavany s Oskarom Rózsom a nebohým Marekom Brezovským.

„Brezovský už ako decko mal rockovú kapelu Kamaráti. Oni boli konzervatoristi, ale mali radi rockovú hudbu. Toto mali ako taký úlet. Mňa tam zobrali, lebo sme boli kamaráti. Zoznámili sme sa na jednom koncerte v PKO a začal som s nimi chodiť do kaviarne Štefánka, oproti prezidentskému palácu. Boli to konzervatoristi a od nich som sa tiež naučil veľa vecí o hudbe.“

Čo potom? Karpina, či ešte niečo?

„O Elvisovi som vedel len to, že bol harmonikár v Zóne A a chvíľku policajt, teda taká komická na scéne. Osobne sme sa zoznámili 1. mája 1990, čo bol prvý slobodný Prvý máj - v meste hrali kapely, a tak. On ma oslovil, že má novú kapelu, len by potreboval bubeníka i skúšobňu. Povedal som, že s rozletmi končíme, tak môžu hrať u nás v skúšobni a môže s nimi hrať náš bubeník. Oni tam začali skúšať. Zopárkrát som bol na skúške, povedal mi, nech si zapojím gitaru a s dvomi gitarami to bol hneď lepší zvuk. S naším bubeníkom, ktorý tam už hral, sme potom začali pridávať profesionálnejšie prvky. Práve preto, že sme už cvičili aj s tými konzervatoristami. Vtedy sme totiž paralelne fungovali v Avanavany aj s Karpinou. (Išlo o roky 1990 - 91).

Karpina sa rozbehla...

„Potom Avanavany skončilo a Karpina mala v decembri 91 prvý koncert, ktorý mal slušný úspech. Zdá sa mi, že došlo k zaujímavému skĺbeniu. Elvis robí dobré texty, my sme zas obohatili hudobnú stránku. Tie pesničky boli totiž pôvodne veľmi jednoduché, postavené na troch akordoch, jednoduché schémy (sloha - refrén, sloha - refrén...). My sme to začali nanovo aranžovať, pridávali sme linky a Elvisovi a jeho pôvodným spoluhráčom sa to páčilo. Boli radi, že sa to obohatilo a tie skladby neboli úplne prvoplánové. Postupne, ako sme začali viac koncertovať, sa to ukázalo ako zaujímavá kombinácia. Neskutočným spôsobom začal rásť počet publika. Doslova od koncertu ku koncertu.“

Karpina je považovaná za jednu z najproblémovejších skupín.

„Áno. Tá filozofia sa vyvíjala. Každopádne je mi na Elvisovi sympatické, že jeho humor je brutálne ironický. Neskutočným spôsobom vie skĺbiť neuveriteľné rýmy dokopy. A baví ma to, že je to aj politické. Na prvý pohľad to vyzerá, že je to len taká sranda, ale zaoberáme sa aj politickou scénou, čo je vážnejšia téma. A nemohli sme si odpustiť aj niečo na tieto naše priblblé celebrity, najmä slovenského hudobného neba, a rôznym spôsobom przniť tie ich diela. Celkovo ich zosmiešňovať a dávať im, čo sa do nich zmestí. To ma tiež mimoriadne baví.“

Svoju tvorbu nazvala Karpina Sex & Smrť & Slovensko.

„Sú tam témy o sexe. Potom témy o smrti, to je Elvisov čierny humor, lebo krátky čas robil aj hrobára. A Slovensko, to je politická situácia na Slovensku, ale aj situácia v rámci týchto celebrít. Sú to také tri hlavné témy, ktorými sa Karpina zaoberá.“

Mali ste v súčasnosti aj niekde problémy s textami?

„Máme problémy stále. Úplne so všetkým. Ono sa tak zdá, že je sloboda, ale je trošku priškrípnutá.“ Nedávno napríklad zrušili klip Karpiny na Music Boxe. Na nový album má kapela hotových tak ¾ skladieb, nahrávať ho začne začiatkom budúceho roka.

Mladé rozlety hrali na východe asi štyri razy (2 x v Košiciach, 1 x vo Svidníku) a raz v Kežmarku, Karpina nikdy. Teraz sa chystá trojkoncert Karpina, Mladé rozlety, Strecha v Prešove (10. 10. 2008, Véčko, 19.00) a vo Svidníku (11. 10. 2008, Holičstvo). Čo Peter Deká očakáva?

„Neviem si vôbec predstaviť, ako to dopadne. Dúfam, že dobre. Aj na diskusii na našej stránke sa nám objavujú odkazy, nech dôjdeme na východ. Tak dúfam, že sa to prejaví a keď nás tam volajú, že ľudia dôjdu v dostatočnom počte. Nech je tam dobrá zábava, lebo nebol by som rád keby sme hrali našu veselú produkciu pre prázdnu sálu.“

(september 08)

Foto: Frenky

Webs:

Karpina: http://www.karpina.sk

Mladé rozlety: http://www.mladerozlety.sk

 
5.10.2008 | Pridal: Michal Frank | Rozhovory | čítané: 20688 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS