dnes je Friday - 28. February 2020 - Zlatica | zajtra

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Elektrobus - Nedefinitivní

Po „Zlatom fonde českej alternatívnej scény“ pravidelne siaha české vydavateľstvo Black Point Music. Jeho šéf Oldřich Šíma „zdedil“ podzemný katalóg mapujúci túto českú scénu od Mikoláša Chadimu. Po kazetovom vydaní uviedol na trh aj CD prvej Chadimovej skupiny (ak nerátame Inrou, Yellow Defekt či niekoľko obskurných študentských spolkov) Elektrobus.

Program Výlet s Elektrobusem sa pod názvom Nedefinitivní dostal na zvukový nosič (konkrétne ide o záznam live vystúpenia z koncertu na v klube 1 na Strahove z januára 1976). Ide zrejme o jediný záznam Elektrobusu, kapely, ktorá sama o sebe nebola príliš významná (i keď ju časom označovali za legendu), ale bola mimoriadne dôležitým odrazovým mostíkom pre celú budúcu scénu. Takpovediac z nej vzišli kapely ako Extempore (samozrejme, mám na mysli Chadimu, Extempore na čele s Neduhom malo obrovský ohlas už v čase Elektrobusu), Stehlík, Švehlík, Marno union, Amalgam... Alebo dokonca Babalet, jeho neskorší šéf 'Ali Baba DrVota' si na uvedenej nahrávke zahral ako hosť na perkusie. Podľa Chadimovej výpovede v nihe Alternatíva strašne, z nahrávky ho však príliš nepočuť.

CD, na rozdiel od kazety, obsahuje kompletný repretoár Elektrobusu, vrátane Chadimovej prvotiny, „tklivej instrumentálky“ (vlastná charakteristika) Píseň pro Martu. Venoval ju spoluhráčke Marte Gothart - Zelinkovej, ktorá je dodnes jeho zákonitou manželkou.

Chadima je v súvislosti s Elektrobusom najčastejšie skloňovanou osobou, a to nielen v tejto recenzii. Faktom však je, že v tejto kapele to nebol on, kto mal
hlavné slovo. Cítiť predovšetkým rukopis dvojice Pavel Richter - Tomáš Zetek. Nezanedbateľný prínos mal aj (inak Chadimov veľký rival) bubeník Vlasta Marek. Gitarista Richter naplno rozvinul svoje schopnosti načrtnuté v Elektrobuse neskôr vo viacerých projektoch (od 'Švehlíkov' až po vlastný Richter Band), po Zetkovi sa akoby zľahla zem.

Tvorba Elektrobusu bola poznačená svojou dobou, mladíckymi nedostatkami a nahrávku nahlodal aj zub času čo do jej zvuku. Infantilno-aklamačný spevácky prejav dnes vylúdi skôr zhovievavý úsmev, ani všetky texty neodolali skúške času. Napriek tomu Nedefinitivní nie je výlučne raritou pre zberateľov. 'E-bus' vo svojej dobe mal to, čo je dodnes vzácne a cenné. Vlastný hudobný prístup, vlastný 'ksicht'. Faktom je, že ani táto kapela sa nevyhla dôkladnému pozorovaniu svojich vzorov, v tomto prípade to bol Frank Zappa. No bol to dobrý výber, a tak ako by Plastici neboli svoji bez Velvet Underground, tak aj Elektrobus toho Zappu jednoducho potreboval. Taká Zappova 'Jízda Vysočinou' je najsilnejšou vecou albumu. Nechýba ani Chadimom nenávidený King-Kong, ťažisko je však vo vlastných skladbách Strach, Moje hlava není zdravá či Noční ghost.

To najlepšie si Elektrobus odložil na neskôr. Ktovie, ako by sa skupina vyvíjala, nebyť permanentných hádok medzi jej členmi, ale nemohla asi dopadnúť inak ako dopadla. Viacero výrazných individualít pokope nemôže dlho fungovať (napadla mi paralela s terajším Realom Madrid, kde je Figo, Zidane, Ronaldo a ďalšie hviezdy, no výsledky..., mno, ale to je už mimo misu). Z Elektrobusu vzišlo viacero skvelých kapiel. A napriek všetkým vadám a záporom, ktoré možno albumu Nedefinitivní vytknúť - a je ich vskutku dosť - jedno sa uprieť nadá. A to fakt, že práve Elektrobus bol tým pôvodným substrátom, ktorý rozhýbal českú hudobnú scénu sedemdesiatych rokov (aj na dlhé obdobie po tom).

(november 2002)

Recenzia na M. Chadimu & Extempore - Velkoměsto: http://www.frenky.sk/?c=12&id=102

Black Point Music: http://www.blackpointmusic.cz

 
22.11.2002 | Pridal: Michal Frank | Recenzie | čítané: 16614 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS