dnes je Thursday - 19. September 2019 - Konštantín | zajtra Ľuboslav, Ľuboslava

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Kabát: Veľký rozhovor s českou rockovou legendou

O poslednom mieste na Eurovízii aj o tom, z ktorých piesní na vyradenie sú hity.

Kabát a Frenky
Kabát a Frenky
Tento rozhovor vznikol v dvojautorstve s kolegom Danielom Dadejom v lete 2018 a zverejnili ho MY Prešovské noviny, Vranovské noviny a všetky ostatné tituly siete MY na Slovensku.
Rozhovor vznikol pred vystúpením „kabátov“ na festivale Rock pod kameňom 2018 na
Sninských rybníkoch.

S Danom sme získali aj novinárske ocenenie, vďaka inej sérii, ale aj s prihliadnutím na tento rozhovor. Viac tu: http://www.frenky.sk/clanok/1256/spolocna_cena_s_danom_dadejom_na_najstarsej_novinarskej_sutazi.html

Rozhovor ponechávam ho v podobe, v akej sme ho zverejnili, originál nájdete a môžete podporiť tu:
https://hornyzemplin.korzar.sme.sk/c/20895534/kabat-z-piesni-na-vyhodenie-su-dnes-hity.html

Vrelo do pozornosti dávam druhú časť, ktorá je oveľa uletenejšia a dozviete sa z nej oveľa viac. Príjemné čítanie.
https://korzar.sme.sk/c/22172730/co-ste-nevedeli-o-kabate-s-vychodnym-slovenskom-ma-intimne-spojenie.html

V roku 2019 boli headlinerom festivalu Soulfly: https://hornyzemplin.korzar.sme.sk/c/22181921/soulfly-ovladli-metalovy-festival-na-sninskych-rybnikoch.html

Kabát: Niektoré pecky boli na vyradenie, no stali sa z nich hity

Skupina Kabát patrí medzi najúspešnejšie rockové kapely spoza rieky Morava. Na svojom konte má státisíce predaných nosičov, megakoncerty na Vypichum na ktoré došlo 75-tisíc fanúšikov či viaceré vypredané šnúry. V rozhovore prezradili aj to, čo ste o nich možno netušili.

HUMENNÉ. Stretli sme sa v Humennom, pred vystúpením na sninskom festivale Rock pod Kameňom. Spevák Josef Vojtek sa s nami pozdravil a išiel sa najesť, pričom do ďalšej debaty sa už nezapojil. Neprekážalo mu to, naopak, veď ako frontman býva hlavným hovorcom kapely. Spolubesedníkom nebol ani Hurvajs, teda bubeník Radek Hurčík, ktorý ostal na izbe. „Keď je Hurvajs unavený, tak leží a odpočíva. Keď nie je unavený, tak len tak leží, “ doberali si ho spoluhráči. Na otázky týždenníkov MY tak odpovedali tri pätiny Kabátu. Gitaristi a autori väčšiny hitov Ota Váňa a Tomáš Krulich a basgitarista, skladateľ, vokalista a prakticky výhradný textár Kabátov Milan Špalek. Prinášame vám podstatnú časť nášho rozhovoru.

Pred mnohými rokmi ste začínali ako klubová kapela, dnes ste tak veľkí, že hráte len štadióny. Neláka vás občas spraviť klubový koncert? Možno aj v anonymite, alebo s menej známymi piesňami?
OV: „To sme urobili, v novom klube v Brne. Je pekne vymyslený, asi pre 1 500 ľudí. Pozor, my sme ale nikdy klubová kapela neboli, lebo nás kluby minuli. Ešte v takom meradle neexistovali, takže sme hrali v kultúrnych domoch a sokolovniach, klubov bolo len zopár. A keď ich začalo pribúdať, už sme sa do nich nevošli.“

Bola taká historka, že pôvodne ste sa mali volať Tabák, ale je z toho Kabát. Je to len legenda?
MŠ: „Je to inak. Odjakživa sme boli Kabát. Akurát raz, keď sa nás ešte za komunistov pýtali, čo urobíme, keď nás zakážu, tak Hurvajs plácol, že len otočíme názov. Asi to vzniklo z toho.“

Od roku 1990 ste v rovnakej zostave. To musí nastať ponorka. Aké mechanizmy máte, aby nebola?
TK: „My tak často spolu nie sme.“
MŠ: „Vieme si od seba odpočinúť.“
OV: „Keď kapela nehrá, nerobí sa platňa alebo turné, tak si takmer ani nezavoláme. Skutočne si vieme od seba oddýchnuť. Ale to je dobré, potom sa viac tešíš.“

Čí nápad bol spraviť otočné pódium umiestnené v strede arény?
OV: „Bol to nápad nášho manažéra Radka Havlíčka. Už sme to urobili na troch turné, vlani už to bolo úplne vychytané. Aj nám muzikantom sa už hralo dobre, predtým sme sa občas v tom priestore trochu strácali. Je to pre hudobníkov náročnejšie, pretože kapela sa na tom pódiu veľmi nestretne.“

Fyzicky ako zvládate tieto veľké šou? Narobíte pri nich kilometre...
TK: „V pohode.“
MŠ: Je jasné, že musíme trochu pobehovať. Všetci muzikanti sa teda musia málinko strážiť. Teda nemôžeme pribrať na 130 kíl. Tak sa trošku strážime, ale to je skôr zo strachu než preto, že chceme mať fyzičku. Každý niečo robí... Skúšal som pred turné trochu nežrať, lebo som sa bál, že to neubehám. Chlapci sú v pohode, tak nech nie som medzi nimi ako Michelin.“

Kto to znášal najhoršie?
Všetci: „Hurvajs.“
MŠ: „Ten, čo tu nie je.“
TK: „Čo celý čas sedí na stoličke a najviac nadáva.“

On k tomu nepovie teda nič?
OV: „Kým zíde dole, to je hodina. Podľa mňa teraz spí.“
MŠ: „On je bubeník, sedí na stoličke a oddychuje.“
MŠ: „Keď sme si vtedy na začiatku rozdeľovali nástroje, tak Hurvajs hovoril: Ja chcem sedieť. On nikdy predtým na bubny nehral, ale keďže chcel sedieť, tak sa to naučil.“

Úspech ste dosiahli hneď prvou platňou Má jí motorovou. Bol to ten zlom?

OV: „Zlomilo sa to, keď sme hrali v legendárnom priestore na Barče, v kultúrnom dome Barikádnikov, čo bol taký ostrovček bigbítu v Prahe. Neviem, ako sa to stalo, ale bolo natrieskané a vonku stálo ďalších dvetisíc ľudí. Tento koncert bol pre nás zlomový, začalo sa o nás hovoriť. A práve v tom čase vyšla Má jí motorovou.“

Aký máte vzťah k jednotlivým albumom? Ak by ste mali spraviť prvé tri miesta, ako by vyzerali?
MŠ: „Boli by to tie zlomové dosky. Má jí motorovou bola zlomová, to je jasné. Potom to bol tretí album Colorado, ktorý nás dostal ešte viac do povedomia...“
TK „...album Colorado nás práve dostal na Slovensko. Dovtedy sme tu nehrali, nepoznali nás. Na tú platňu sme zo srandy natočili bluegrass, titulnú pesničku so super Milanovým textom, a práve tá nás presadila aj tu.“
MŠ: „Po tej platni nás začali počúvať aj iní poslucháči, než bigbíťaci. Ďalším zlomovým albumom bol Dole v dole. Po ňom sa naraz objavila úplne iná sorta fanúšikov, znovu to chytilo vtedy mladých ľudí. Takých, ktorí napríklad vôbec nepoznali naše staršie albumy.
OV: Každý môžeme mať iný názor. Pre mňa bola zlomová platňa Děvky ty to znaj, pretože na Má jí motorovou sme ešte podľa mňa poriadne nevedeli, čo presne budeme hrať. Je tam ešte napoly thrash, napoly už bigbít, ktorý sme chceli robiť, na Děvkách sa to už vykryštalizovalo.“
TK: „Pomohlo tomu aj, keď sme po Go Satane Go zmenili manažment a prešli k Pink Panteru. A keď sme vydali Go Satane Go a potom Dole v dole, tam sme sa prvý raz zamýšľali nad tým, ako by mala celá šou vyzerať, čo si máme obliecť na fotenie a koncerty a podobne. Dovtedy sme na to úplne kašľali, keby si niekto dal na seba vrece, hral by vo vreci.“

Prečo neuspeli v balkánskej travesty šou

Keď robíte veľké turné, je to porovnateľné so svetovými kapelami. Dnes ich tu chodí dosť, dá sa to teda porovnať. V rámci Česka a Slovenska ste top, ale možno ste mali aj medzinárodné ambície. Mali ste aj pokus, že ste boli na Eurovízii. Je to pre vás tak, že tu je to ok, alebo máte snahu skúsiť ísť aj ďalej vonku? Alebo už to nejde, lebo by ste museli pracne obchádzať kluby? Ako to máte?
TK: „Nebolo to tak, že sa chceme niekam natlačiť. Vybrali nás ľudia, ktorí hlasovali za našu pesničku v televíznej hlasovacej súťaži. Nám to dokonca vliezlo do turné, museli sme posunúť termíny, takže to bola skôr komplikácia. Ale keď už si nás ľudia vybrali, tak nám bolo blbé tam nejsť.“

No lenže vás vybrali ľudia z Čiech, ale na Eurovízii súťažia interpreti, ktorí sú žánrovo úplne niekde inde. To bol podľa vás dôvod, prečo ste neuspeli?
MŠ: „To je balkánska záležitosť. Oni na tom fičia. Pre nás to nemalo až taký význam a v Čechách celú Eurovíziu málokto vôbec poznal. Ono je to skôr taká travesty šou. Je to tak, keď sme boli na finále vo Fínsku, tak sme sa o tom mohli presvedčiť na vlastné oči. Nevedeli sme do čoho ideme.“

Aké to bolo?
MŠ: „Luxusné. Stretávali sme hromady chlapov, čo vyzerali ako ženské a to boli tí účinkujúci.“

Vy ste tam museli pôsobiť ako mimozemšťania.
OV: „Ideš vo výťahu s Mickey Mousem, rôzne neurčité pohlavia a podobne. No bolo to výborné v tom, že nám to pomohlo pred turné Corrida. Hoci sme vo Fínsku skončili poslední, Čechoslováci sa zomkli a to turné je dodnes najnavštevovanejšie v celej našej histórii. Ľudia sa prišli pozrieť na tých zúfalcov, čo to prežili.“
MŠ: „Bolo to, akoby nám dali halucinogeny. Josef pri uvádzaní Malej dámy stále hovorí, že pieseň, ktorá dostala nula hlasov.“
OV: „Dostali sme jeden hlas, od nejakého šialenca z Estónska.“ (Smiech.)

Medzi cédečkami Banditi di Prague a Do pekla/Do nebe ste mali štvorročnú pauzu. Aká bude teraz? Už by to chcelo nový album. Pracujete na niečom?
TK: „Áno, máme nejaké nové veci.“
MŠ: „Začali sme niečo robiť, ale je to zložité. Kto už dnes vydáva albumy? Aj veľké kapely vo svete to majú rovnaké, že majú niekoľkoročné pauzy. Je to čím ďalej zložitejšie spraviť to tak, aby s tým bol človek spokojný. Takže pracujeme na niečom, ale nevieme, kedy to vyjde.“

Inšpiráciu na texty hľadáte v Španielsku?
MŠ: „To už prebehlo na Corride, vypísal som sa. Asi by to chcelo sa presunúť do iného štátu. Nie je to ale len o textoch, ale aj o hudbe. Tiež nie je sranda urobiť muziku, aby to hádzalo, a aby to bolo dobré. Potom sa už na to píšu texty dobre. Teraz ide o to, ich napísať.“

Najprv vzniká muzika či texty?
MŠ: „Vždy muzika.“

Kto sa na nej najviac podieľa?
OV: „Všetci traja, čo tu sedíme.“

Milan je autorom textov. Nikto s tým nechce pomôcť? Nikto sa do toho nehrnie?
MŠ: „Jeden čas sa do toho hrnul Hurvajs. Napísal jeden text Zase jsem na mol a Josef mu povedal, že toto spievať nebude a musí si to Hurvajs zaspievať sám. Tak aj bolo. Tým skončili Hurvajsove ambície. Stalo sa nám aj to, že sme zadávali texty niekomu, ale málokto to napíše tak, aby to bolo do držky Kabátu. Možno to aj spraví dobre, ale nehodí sa to, Josef je zvyknutý na tie moje.“

S ktorou skladbou sa najviac stotožňujete?
TK: „To je ťažké, vážim si každú vydarenú skladbu, na ktorú sa bavia ľudia, Tento rok sme oprášili niektoré staršie, s chuťou si ich zahrám. Snažíme sa to obmieňať, ale niektoré songy musíš samozrejme hrať navždy.“

Ste hitová kapela. Ktorý hit je taký, že ste si mysleli, že z toho nikdy nebude hit a naopak?
OV: „Nikdy nemôžeš odhadnúť, čo bude hit. Niekedy cítiš, že tá pecka je dobrá, ale boli aj skladby na vyhodenie z platne a chytili sa. Nahnuté to mali napríklad Malá dáma či Šaman.“
MŠ: „Keď si človek pustí Šamana, ktorý je skvelý, tak zistí, že je tam minimalistická muzika. Stále dookola jeden motív.“
TK: „Keď som to robil, chcel som tam niečo vopchať, nejaký refrén. Nešlo k mi to. Doniesol som to chlapcom, ten nápev sa mi celkom páčil, ale bolo to stále dookola. Napokon sme to urobili len takto, jednoducho, a chytilo sa to. Ďalšia pecka z núdze, bola Pohoda. Nevyšla na žiadnom radovom albume. Robili sme výberovku a vraveli sme, že tam budeme mať dva bonusy. V tom čase sme nemali nič, ale keď už sme to ohlásili, chceli sme tam niečo dať. Aspoň jeden song. Tento song Milan z núdze tesne pred vydaním zobral a napísal text, s ktorým ani nie je spokojný. A pretože sme nahlásili bonusy, tak sme pridali remix z Má jí motorovou.“

Máte v talóne nejakú hudbu a texty, ktorá ešte nevyšla?
OV: „Máme nahratých dosť piesní, ktoré nevyšli na albumoch.“

Nechcete z nich spraviť nejaké cédečko?
OV: „Nie. Keď už z nejakých dôvodov neprešli na albumy, tak je to asi ich osud.“

Kabát je populárni aj medzi revivalovými kapelami. Jedna (GeRock) je napríklad v Prešove, ale je ich oveľa viac. Máte o nich nejaký prehľad a aký k nim máte vzťah?
OV: „Občas to sledujem. Dokonca o tom Česká televízia natočila dokument. Je ich asi 29. Úroveň je rozdielna, Niektorí sa tomu fakt venujú, napríklad revival z Olomouca. Snažia sa vyzerať ako my, majú rovnaké nástroje a celkom sa im darí to ako tak zahrať, ale sú aj prípady, keď je to fakt strašné.“

Máte svojich obľúbených, ktorých aj podporujete a naopak takých, ktorých nemáte radi, že vám to príliš prznia?
OV: „Oni vlastne suplujú tú medzeru, keďže my zas tak často nehráme a oni obchádzajú mestské slávnosti a akcie tohto typu.“

Čo na to vlastne hovoríte? Ste kapela, ktorá od začiatku robila autorskú tvorbu a je ambíciou každého muzikanta robiť svoje veci.
OV: „Myslím si, že keď tí chlapci nie sú schopní urobiť vlastné pesničky, tak prečo by si nezahrali piesne niekoho iného. Malo by to mať nejakú úroveň, musí im to aspoň trochu hrať. Väčšina tých revivalov nie je veľmi dobrá.“
MŠ: „U nás to má strašnú tradíciu. Nie ako revivaly, ale už za komančov, keď si išiel na akúkoľvek zábavu, všetci hrali prevzaté veci. Dodnes to je tak. Zábavové kapely hrali jednu prevzatú pesničku za druhou, po revolúcii vznikli revivaly, lebo už by bolo trápne, keby vyliezla kapela a zahrala 50 cudzích piesní od slávnych muzikantov. My ste taký štát, toto nikde neexistuje, snáď len u nás. Nemyslím, že má vo svete obdobu mať toľko revivalov všetkého.“
OV: „Presne ako hovorí Milan. My s Tomášom sme si dokonca tento rok zahrali s tým olomouckým revivalom, ktorý má celkom úroveň a ten chlapec, čo sa o to stará, vravel, že mal svoju kapelu, s vlastnou tvorbou, ale nechodili mu na to ľudia. A keď zahral niečo od Kabátu, malo to úspech, tak mu napadlo, že urobí revival. A odvtedy naňho chodia ľudia.“

Na Slovensko chodíte pomerne málo. Kde je problém?
MŠ: „V promotéroch. Je to aj vec peňazí. Na festivaloch v Snine a Terchovej sme pristúpili na výnimku, nevyžadujeme náš aparát a pódium, v Čechách áno. Je to drahé. Máme 11 kamiónov, už len cesta je drahá. Keď sme hrali v rámci turné Bratislavu a Košice, tak sa dá povedať, že tieto dva koncerty sme hrali za náklady.“
MŠ: „Dalo by sa to spraviť, že prídeme s „holírnou“, malé pódium, malé svetlá, prídeme jedným, dvoma kamiónmi a bude to lacné. Ale my to takto nechceme. Išli by sme s latkou dole.“

Kedy plánujete ďalšie turné?
OV: „Na budúci rok máme 30 rokov, tak chceme spraviť zo 5-6 veľkých koncertov.“
MŠ: „Nechceme už robiť Vypich, to už ani nejde, sa to nejako rozrylo. Tak chceme urobiť fakt veľké koncerty vo veľkých mestách. Jeden u nás v Tepliciach. Chceme prísť za tými ľuďmi (takto museli ísť za nami). Aj na Slovensko.“

DANIEL DADEJ & MICHAL FRANK

Foto: frenky.sk

 
  • Kabát a Frenky
    Kabát a Frenky
  • Kabát a Dano
    Kabát a Dano
  • Kabát
    Kabát
11.9.2019 | Pridal: Michal Frank | Rozhovory | čítané: 150 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS