dnes je Tuesday - 16. July 2019 - Drahomír | zajtra Bohuslav

frenky.sk - homepage of Michal Frank

 

Ako sa robia médiá v regióne

Toto je príspevok napísaný pre knihu vydanú k 20. výročiu súťaže Štúrovo pero. Možno sa niekomu hodí na citovanie.

Príspevok, ktorý uvádzam tu, vyšiel v 272-stranovej knihe, ktorú zostavil Pavol Vitko a ktorá obsahuje viaceré zaujímavé informácie. Môžete si ho prečítať, resp. citovať pri uvedení bibliografického odkazu.

Bibliografický odkaz: FRANK, M. 2015. Ako sa robia médiá v regióne. In: VITKO, P. (ed.), 2015. Štúrovo pero - Dve desaťročia novinárskeho talentu. Zvolen : Krajská knižnica Ľudovíta Štúra, s. 181 -182. ISBN: 978-80-85136-52-4

Ako sa robia médiá v regióne

Ľudia, ľudia, ľudia. Ľudia sú alfou a omegou pri tvorbe lokálnych a regionálnych médií. Ak sa rozhodnete vytvoriť vlastné noviny alebo web v meste či regióne, v ktorom žijete, nezabudnite na ľudí. Inak sa úspechom môžete rozlúčiť.

Čím viac obyvateľov danej lokality dostanete do svojho média (hovorme zjednodušene o novinách), tým lepšie... Znie to banálne, ale je to tak. Skutoční ľudia z daného regiónu, mesta, obce, štvrte sú nie korením, ale základom dobrých novín. Miestne noviny majú tendenciu postupovať akoby zhora – čo hovorí trebárs na rozbitú cestu minister, čo hovorí starosta a na radového vodiča, obyvateľa danej obce, ani nedôjde. Písať treba presne naopak. Čo hovoria ľudia, ktorí po ceste jazdia deň čo deň a až potom treba osloviť starostu a nakoniec ministerstvo.

Nebojte sa ľudí, počúvajte, čo ich teší a trápi, nebojte sa ankiet, nebojte sa oslovovať miestnych obyvateľov k akejkoľvek téme.
Ľudia, to sú príbehy. A priniesť čitateľom zaujímavý príbeh, je istá výhra. Stávka na istotu. Príbeh je základ dobrých novín. A vôbec nemusí ísť o veľké príbehy slávnych osôb. Naopak. Každý máme nejaký príbeh a každý príbeh je veľký. Oslovte ľudí, ktorí sú niečím zaujímaví. Hocičím. Ak je niekto fanatický zberateľ známok, alebo sa venuje kompozičného šachu, tak isto bude vedieť o týchto veciach pútavo rozprávať a vy prinesiete čitateľom pozoruhodný príbeh. Z oblastí, ktoré sa na prvý pohľad tak sexi nezdali.

Ak robíte regionálne noviny, nesmiete zabudnúť na šport. Teda, môžete, ale potom zabudnite na to, že zaujmete čitateľov. Šport prináša automaticky mnoho príbehov, mnoho emócií. Za jedným jediným futbalovým výsledkom dvoch dedinských klubov sa skrýva vyše 11 príbehov na jednej i na druhej strane. takých výsledkov je viac a to sme stále pri holých faktoch. Zopakujme si: ľudia, ľudia, príbehy... Choďte za ľuďmi, športovcami, zanietencami, porozprávajú vám množstvo zaujímavostí, ktoré ocenia aj vaši čitatelia.

A ako treba písať? Keď sa vám niečo ľahko píše, znamená to že sa bude ľaho čítať. Písať treba tak, akoby ste hovorili príbeh svojim kamarátom. A nezabudnite na vizuálnu stránku. Fotky sú dôležité a čo má byť v prvom rade na fotografiách? Odpoveď už poznáte. Ľudia, samozrejme...

Nebojte sa zaujímavostí, kuriozít, ale ani hľadania atraktívnych tém medzi všednými. Májdete ich viac než dosť. A myslite na titulky. Môžete mať krásny článok, dokonca s peknou fotkou, ale ak dáte zlý titulok, zabijete ho. Titulok je minimálne rovnako dôležitý, ako samotný text. Ako spraviť dobrý titulok? Mal by byť výstižný, mal by vzbudiť taký záujem, že človek pokračuje v čítaní článku, mal by obsahovať sloveso, ktoré dynamizuje dej. Taktiež by malo byť z neho jasné, o čo v článku ide. Vyvarujte sa výkričníkom na konci. Silnú tému je zbytočné zosilňovať a slabej nepomôže. Výkričníky na konci titulku zavše bývajú aktom zúfalstva redaktora. Aj s otáznikmi na konci treba narábať viac než obozretne.

Vyhnite sa i zavádzaniu. Bežnou chybou je, že ak sa napríklad v seriáli topí postava, v rozhovore s hercom dá redaktor do titulku, že sa niekde topil... Prvoplánovo sa to môže zdať ako bomba, ale verte, čitateľ to hneď prekukne. Spraviť dobrý titulok je umenie. Chce to nápad i fortieľ. Nedajte sa však odradiť, smelo do toho.

Ako teda namiešať lahodný mix pre dobré regionálne noviny či iné médium? Pomôžem si jedným nie mojim citátom. Nie je dôležité, čo chutí rybárovi, ale rybe. Treba mať cit. Myslieť na to, čo ľudí zaujíma (nielen počasie, smrť, sex, známi ľudia, kuriozity či kauzy, ale i ľudia, ľudia, príbehy, ľudia, emócie, ľudia...) a pripraviť im takýto chutný koktail. Nie je to také jednoduché, ako to vyzerá, ale dá sa to. Tak teda schuti do toho.

-

Foto je z krstu publikácie, počas vyhlásenia výsledkov Štúrovho pera 2015, zdroj: http://www.kskls.sk/domain/b5/files/sturovo_pero_2015/sp_85.jpg
+ foto frk (kniha)

 
23.6.2015 | Autor: Michal Frank | Iné | čítané: 1636 krát | Zdieľať |  
Strecha
Michal Frank
Michal Frank facebook

© Copyright 2000 - 2010 Michal Frank
Design & engine by Vádium s.r.o. 2010 | powered by Tesmur:CMS