frenky.sk

https://frenky.sk/clanok/759/na_skle_malovane_-_velky_comeback.html

Na skle maľované - veľký comeback

Kultové predstavenie je späť a vrátilo sa vo veľkom štýle. Muzikál Na skle maľované, ktorý mal rekordný počet repríz, naštudovala nová generácia. Premiéra mala úspech, preplnené kino Scala postojačky aplaudovalo mladým umelcom. Medzi divákmi nechýbal ani pôvodný Jánošík.

PREŠOV. Najviac repríz zo všetkých inscenácií v profesionálnych divadlách na východnom Slovensku malo Na skle maľované. V réžii Milana Antola ho Divadlo Jonáša Záborského v Prešove uviedlo 408 krát. Potom predstavenie z repertoáru zmizlo.

Vrátilo sa až teraz, nie však na dosky DJZ. Uviedlo ho Prešovské operetné združenie v spolupráci so Súkromnou základnou umeleckou školou Dama. S talentovanými „damákmi“ naštudoval muzikál Milan Antol.

Režisér v sále nesedel

Režisér Antol nervozitu pociťoval. „Je pravda, že časť premiéry som strávil vo foyeri, nie vo vnútri v sále. No keď som počul tie reakcie divákov, že boli spokojní, tak mi to pripomenulo rok 1993, keď to malo premiéru v profesionálnom divadle. Čiže nastala revitalizácia energie, “ priznal nám Milan Antol, ktorý našiel viac paralel medzi vtedajšou a novou premiérou: „Bolo to veľmi podobné, ako vtedy, preto si myslím, že to má čo povedať aj po rokoch. Chvalabohu, že to žije a bude odovzdávať ďalej energiu, myšlienky, živú hudbu...“

Antola zaskočilo predčasne ukončenie divácky atraktívnej inscenácie DJZ. Ve´d to bol kultový muzikant, na ktorý chodilo viac generácií. Za svoj si ho zobrali napríklad maturanti. Teraz sa dostáva k ďalej generácii, najbližšie predstavenie pre verejnosť bude v Scale 6. marca o 17. hodine. „Mladí ľudia priniesli na scénu novú energiu a nadšenie, ktoré je z ich hry cítiť, “ potešilo predstavenie aj riaditeľa školy Dama Mariána Burgra.

Dodo Fila bol spokojný

Nadšený bol aj Dodo Fila, ktorý hral roky hlavnú postavu Jánošíka v pôvodnom Na skle maľované v DJZ. Tento herec, ktorý dnes podniká a kumštu sa venuje len okrajovo, si predstavenie vychutnal, a nevnímal každú chybičku: „Práveže som sa nechal vtiahnuť do atmosféry, do deja. Opakovanie je matka múdrosti.“ Na skle maľované pozná naspamäť aj odzadu a jeho návrat ho potešil. „Je krásne vidieť niečo, v čom som účinkoval. Veď je to už pomaly sedem rokov. Naraz vidieť ďalšiu generáciu mladých ľudí, s akým nadšením, akým srdcom to naštudovali. V konečnom dôsledku to bolo poznať na aplauze, “ uviedol Fila a zdôraznil, že sa na kvalite naštudovania prejavil Antolov rukopis.

Pred premiérou

„Obnovujeme úspešnú inscenáciu s novým hereckým súborom - mladými talentovanými ľuďmi s veľkou ambíciou vrátiť jej uvedením nezabudnuteľné chvíle, “ povedal pred premiérou režisér, ktorý dodal, že tento muzikál bol úspešný všade, nielen v metropole Šariša. V klasickej réžii K. L. Zachara ho hralo Slovenské národné divadlo 650-krát, v repertoári ho mala aj Nová scéna či Žilinské divadlo.„Je to slovenský repertoárový hit, má za sebou spolu viac ako tisíc repríz. Tento titul oslovoval, oslovuje a veríme, aj v budúcnosti osloví. Naša inscenácia je
úprimná, vychádza z prvkov ľudového divadla, hráme ju so živým spevom a hudobníkmi. Živý fenomén v divadle sa rozvojom techniky vytráca a aj preto je divákmi vyhľadávaný a oceňovaný, “ konštatoval Milan Antol, ktorý ako režisér vychádza z princípov ľudového divadla, živej hudby a spevu: „V inscenácii podčiarkujeme najdôležitejší vzťah na zemi a tým je láska.“

Hnal ich entuziazmus

Nové, resp. obnovené predstavenie sa nerodilo ľahko. Neštandardné podmienky si vyžadovali neštandardné postupy. Hnacím motorom bol entuziazmus. „Hoci sme nemali luxus profesionálov, dokázali sme znovuzrodiť toto predstavenie, “ vzdal hold svojim hercom režisér. „Chceme ukázať, čo v nás je, “ prezradili herci zo súkromnej základnej umeleckej školy DAMA.

Problémy so vstávaním

„Ťažkosti nám robila a stále robí naša nezodpovednosť, “ prezradil jeden z protagonistov Ľubomír Baran, na ktorého nadviazal Martin Chovanec: „Skúšky boli v sobotu a v nedeľu ráno, takže sa nám niekedy ťažko vstávalo.“

Ľubomíra Hanušinová zdôraznila, že nebolo ľahké naučiť sa všetky texty: „Scenár je náročný a niektoré piesne sa nám doteraz mýlia, ale myslím si že častým opakovaním a skúškami sa nám to postupne všetko vsugerovalo do hlavy a už to pre nás nie je až taký problém.“ Na prozaickejší problém s kulisami naďabila Linda Durkáčová: „Neverili by ste, koľko to dá práce vôbec otvoriť dvere na skrini.“

Rút Pajkorová to zhrnula za všetkých: „Študovať na strednej či vysokej škole iného ako hereckého zamerania a súčasne rozvíjať svoj talent a nepremrhávať svoj voľný čas, to nám dalo a dáva poriadne zabrať...“

 
27.3.2012 | Pridal: Michal Frank | Reportáže | čítané: 6453 krát